Sida 1 av 3

Förbrukning 1.8F

Postat: fre 23 nov 2007, 09:41
av _David_
Jag vet att ämnet har diskuterats i olika sammanhang tidigare men vill ändå höra om det finns några fler erfarenheter kring förbrukning med E85.

Jag har kört min V50 i snart 300 mil och på E85 har förbrukningen varit runt 1.2-1.3 l /mil blandat körning. (färddatorn visar detsamma)
Nu senast mätte jag upp ca 1.16 l/mil blandat körning och undrar om det kan vara så att förbrukningen sjunker något efter några hundra körda mil?

En annan teori kanske kan vara att bensinbolagen har börjat köra E75 i pumparna och att förbrukningen sjunker därav?

Re: Förbrukning 1.8F

Postat: fre 23 nov 2007, 09:55
av DanneF
_David_ skrev:Jag vet att ämnet har diskuterats i olika sammanhang tidigare men vill ändå höra om det finns några fler erfarenheter kring förbrukning med E85.

Jag har kört min V50 i snart 300 mil och på E85 har förbrukningen varit runt 1.2-1.3 l /mil blandat körning. (färddatorn visar detsamma)
Nu senast mätte jag upp ca 1.16 l/mil blandat körning och undrar om det kan vara så att förbrukningen sjunker något efter några hundra körda mil?

En annan teori kanske kan vara att bensinbolagen har börjat köra E75 i pumparna och att förbrukningen sjunker därav?
Förbrukningen brukar sjunka me ungeför 1dl när de e E75.
Jag har en V50 flexifuel som precis passerat 5000mil och jag snittar 1l i 110 på motorväg långkörning och 1.2 blandad körning, dock har jag märkt att färddatorn visar ca 0.5-1dl för mycket så verklig förbrukning blandad ligger på 1.1-1.2 beroende på hur många kallstarter man gör.

Postat: fre 23 nov 2007, 17:10
av Ragnarpe
1000 mil har jag kört nu och förbrukningen ligger med E85 på dryga litern, med bensin 2 dl mindre. Färddatorn visar lite för mycket men det kan man leva med.

Tveksamt det där med E85 dvs etanol förresten. Har hört att produktionskostnaden inte är rimlig för att ta fram etanol, dvs det går åt en djäkla massa fossilt bränsle för o producera etanol. Mycket prat hit och dit, men som sagt, tveksam är den här miljösatsningen. Hade jag vetat i början av mars när jag beställde min 1,8 F så vete fasen om jag inte tagit en diesel istället....

Vad säger ni andra?

Postat: fre 23 nov 2007, 20:39
av DanneF
Ragnarpe skrev:1000 mil har jag kört nu och förbrukningen ligger med E85 på dryga litern, med bensin 2 dl mindre. Färddatorn visar lite för mycket men det kan man leva med.

Tveksamt det där med E85 dvs etanol förresten. Har hört att produktionskostnaden inte är rimlig för att ta fram etanol, dvs det går åt en djäkla massa fossilt bränsle för o producera etanol. Mycket prat hit och dit, men som sagt, tveksam är den här miljösatsningen. Hade jag vetat i början av mars när jag beställde min 1,8 F så vete fasen om jag inte tagit en diesel istället....

Vad säger ni andra?
i dagens läge hade ja köpt en 2.0d men ja kör 3000mil per år, men ja räknade ut att med dagens bränslepriser så tjänar jag in 85öre per mil jag kör med min bil på E85, o då har jag tagit o dragit av den extra 1000mila servicen, så billigare o miljövänligare kör man ju helt klart på etanol om man igemför me bensin i tanken.

jag tror att bensinbilarna kommer sjukt dåligt andrahandsvärde om ett par år då soppan inte har nån tendens o går ner, endast att fortsätta upp me tillexempel den extra skatten som kommer på diesel o bensin efter nyår, 25öre på bensin o 55 öre på diesel, rätta mej om ja har fel när de gäller skatten e dock inte 100 på rätta beloppet.

Postat: fre 23 nov 2007, 23:14
av iDrive
Extrem stadskörning, lite drygt 300 mil körda, 1,6-1,7 l/mil (!!!). :)
Det är bekvämt med gratis parkering men jag tror det blir en diesel nästa gång.

Postat: fre 23 nov 2007, 23:44
av bilgalen
Ni som säger att ni "tjänar" på att åka etanolbil, hur räknar ni då? Vilka bränslepriser använder ni er av? Räknar ni in ett en etanolbil behöver service ca dubbelt så ofta som en bensin?

Postat: fre 23 nov 2007, 23:57
av DanneF
bilgalen skrev:Ni som säger att ni "tjänar" på att åka etanolbil, hur räknar ni då? Vilka bränslepriser använder ni er av? Räknar ni in ett en etanolbil behöver service ca dubbelt så ofta som en bensin?
Jag räknar på Jets dagspriser, E85 (E75) 8.34 och blyfri95 11.84

samt så drar jag av den såkallade "extraservicen" som kostar mej 950:-

kan komma me en närmare kalkyl imorron om så önskas, nu skall jag dock sova.

Postat: fre 23 nov 2007, 23:59
av GrandDanoise
Mellanservicen är inte speciellt dyr, byter olja och oljefilter har jag för mig... Kan göra den servicen hos nån, tex. "Mekonomen-verkstad" och garantierna gäller...
(Har själv förhandlat fram gratis mellanservice genom att ha minimala dekaler på bilen som reklam för verkstaden...)
Det som imponerar är dock inte Volvo när det gäller Etanol utan Saab...
Förbrukningen på en 1.8F är likvärdig med den på en 9-3 1.8 BioPower, som dessutom har typ 50 mer hästar!
Nu e jag ju partisk eftersom jag dumpat min S40-04 efter 3.5 år av antiklimax! 8)

/D

Postat: lör 24 nov 2007, 00:15
av bilgalen
DanneF skrev:
bilgalen skrev:Ni som säger att ni "tjänar" på att åka etanolbil, hur räknar ni då? Vilka bränslepriser använder ni er av? Räknar ni in ett en etanolbil behöver service ca dubbelt så ofta som en bensin?
Jag räknar på Jets dagspriser, E85 (E75) 8.34 och blyfri95 11.84

samt så drar jag av den såkallade "extraservicen" som kostar mej 950:-

kan komma me en närmare kalkyl imorron om så önskas, nu skall jag dock sova.
Ja visa gärna hur du räknar. För enligt mina väldigt ungefärliga kalkyler är det en förlustaffär att åka etanolbil privat. Tjänstebil är en annan femma.

Postat: lör 24 nov 2007, 12:21
av FiddeUBC
Min bil drar ungefär lika mycket som ni andra har noterat här.
Jag själv personligen tycker det är alldelse förmycket, sen att man får betala för E75 och KANSKE får E75 i pumpen tycker jag är rent bedrägeri av mackägarna.
Förra gången jag tankade på JET nu hade det gått ungefär 1månad sen de införde E75 men fortfarande ingen E75 i pumpen men betalt skulle de ha.
Igår när jag dessutom startade bilen gick den enbart på 2cyl i ungefär 10sek innan jag blev trött på den o sulade motorn. Då kan tilläggas att motorvärmaren hade varit inkopplad i nästan 4timmar.
Jag har snart haft alldeles förmycket strul med min V50 och det känns inte roligt längre att äga den, feedbacken från volvo har varit relativt okey men jag tycks inte se något slut på problemen. Till våren gör jag definitivt mig av med V50an. :x

Tillsvidare blir det Bensin i tanken. :wink: