Sida 1 av 9

Xenonljus konventering.

Postat: tor 22 nov 2007, 00:29
av jumu01
Min fråga till forumet, jag vet att detta ämne har tidigare varit på tapeten men saker o ting förändras ju med tiden.

Min S40 -08 har i dagläget vanliga halogenlysen (vilken jag bittert ångar idag men att vara efterklok så skulle jag idag varit en förmögen sparkad chef som misskött mig, med privat chaufför), men om man nu inom snar framtid vill konvertera dessa till xenonljus är mina frågor följande.

1. Går det att konvertera om dessa så att besiktningen godkänner xenonljusen?

2. Den befintliga nivåregleringen som finns i bilen kan den användas ihop med konverteringen till xenonljusen?, om inte varför???

3. Finns det ljusförsäljare som tillhandahåller nivåreglering till de ljus dom kränger??

4. I värsta fall att låta Volvo göra detta vilket pris diskuterar vi om då???


S 40N 2.0D -08

Honda Goldwing

Postat: fre 23 nov 2007, 13:39
av JK24T
1-2. Troligtvis ej, helbilsgodkännande på fordonet.
3. Isåfall org.delar med regbesiktning.
4. Knappast lönt, byt bil istället :) vet ej priset men är mycket dyrt.

Varför köper du inte bara ett konverteringskit på t.ex. xenonkungen.se monterar och ser glad ut. Din första besiktning är väl 2012, och då kan du bara slänga in halogenlamporna igen.

2195:- och du får ett bra ljus, köp 2 kit och släng in i helljuset också.

Postat: lör 24 nov 2007, 08:53
av jumu01
Det blir att montera in extraljus för här i Norrland går det inte att köra endast med bilens strålkastarljus. :idea:

Postat: lör 24 nov 2007, 09:57
av Orfeous
Jag tänker köra med både Xenon och extraljus! Man kan aldrig få för mycket ljus!
Jag gillar Xenons vitare ljus helt klart.

Behöver lite hjälp att beställa! vet inte vart och vad jag behöver beställa.
Tänkte börja med ett kit så får vi se sen om det smyger in ett till på helljus.

Någon som kör med Xenonkonverterat i en S40N och har erfarenheter? Kanske kan
komma med tips och trix för montering.

Vad händer om besiktningsmannen upptäcker att det sitter ballaster o annat tjofs under huven trots att de inte är inkopplat? då det direkt är uppenbart att jag inte kör med vanliga h7orna.

Postat: lör 24 nov 2007, 12:55
av LJN
-Är också lika intresserad som Orfeous att konvertera till Xenon på min V50? Och då halvljuset i 1:a hand!

Någon som har tips var man sätter "drivern" mm. samt utför installationen så att den går att återställa "snabbt" innan besiktningen.

Har beställt två par kit från VVME.COM på vinst och förlust, dvs. H7 och H9 för halv- och heljus.

Sen får vi se om detta kit klarar "lampvarningen" eller om ett shuntmotstånd behöver kopplas in? Någon som vet vilket värde som krävs och effekt?

Vad jag förstår så måste man lura övervakningen att lampan förbrukar runt 50-55W och inte 35W som det blir med en standard HID-lampa?

-En annan sak, om jag sätter i ett par kompletta strålkastarenheter från en annan krockad bil - kommer jag att få ett felmeddelande då? Skulle kanske vara behändigt att ha ett par "besiktningsstrålkastarenheter"

Postat: ons 28 nov 2007, 12:44
av vickan
Hej!

Jag har monterad radicast xenonkonverteringssats i min S40N 06:a. Funkar klokrent utan problem, inga varningar för att halvljuset inte lyser heller. Är bara att plocka loss strålkastarna så monteringen går snabbt o smidigt. Ballasterna gömde jag undan nära innerskärmarna, syns knappt.

Dock så behövde jag av någon konstig anledning ställa upp lyset efter konverteringen, vilket jag inte riktigt tagit mig tid att göra än 8)

Postat: ons 28 nov 2007, 17:04
av jumu01
Det finns ju olika Kevintalen från 3000K till 14000K.
Svårt att veta vilken som är optimalast. :???:

Vilken Kevintalen valde du??

Tittade även på installationsguiden verkade inte alls svårt, men var skall extraljusrelät till ballasterna sitta??? Detta framkommer inte i installationsguiden.

Postat: ons 28 nov 2007, 18:07
av Continental
Optimalt är 4200-4300K. Det är det som sitter på standardmonterat xenon.
6000K kan upplevas som starkare, men det är skenbart.
8000k och högre är ENBART för styling. De förbättrar inte ljusflödet.

Postat: ons 28 nov 2007, 18:24
av LJN
-Jag valde 4300K och det är det "bästa" valet för högt ljusutbyte, vill man sedan ha en "tuffare - blåaktigare" ljuslook så är 6000K ett alternativ.
( Precis som Continental ovan skriver! )

Mitt kit ligger på flyget nu... Ska bli spännande och se om jag får några problem med felmeddelande :???:

Postat: ons 28 nov 2007, 18:32
av Orfeous
vart har ni beställt? jag ska göra en beställning snarast..
tror det blir 6000k skulle vara kul att ha i helljuset också eftersom DET är lagligt :)
EU-kraven säger att det ska vara nivåreglering på halvljuset.