NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ZupiCo
#147441
Hejsan!

Går i tankar på att införskaffa en S40N, med 2.0D-motor. En sak jag funderar på är om det är värt (den låga) extrakostnaden att välja till det sänkta sportchassiet. Hurpass påverkas komforten? Hur mycket mer responsiv blir bilen i svängar?

Hittade ett par trådar om detta, dock inga som gällde just sportchassiet till S40N. Alla kommentarer mottages tacksamt!
av alidhojd
#147457
jag vet att du frågade om v40 men jag kan bara ge mina erfarenheter från v50, skulle kunna tänka mig att dom är hyfsat lika!?

jag har en v50 2.0D -06 med sportchassi och skulle aldrig kunna tänka mig det vanliga chassit. skillnaden i mina ögen är enorm! visst det blir ordentligt mycket stötigare men det tar man igen i rondellerna :D . bilen svarar på ett helt annat sätt.
Har varit emot volvo som familje bil länge men hittade denna v50 till så bra pris att jag inte kunde motstå, visst ingenting om sportchassit när jag skulle hämta den men kommer ihåg att jag tänkte innan jag provkörde den att "det var den körglädjen". Men totalt tvärt om... 2.0D e pigg i orginal utförandet och känns i kombination med sportchassit som en liten GTI bil.

jag som kommer från senast en impreza wrx och innan det en impreza gt blev mycket imponerad. att försöka jämföra med och utan sportchassi är som att jämföra sea-doo med ett vikinga skepp.

chassit skulle kunna kosta 50 000 och det skulle endå vara värt det!!!


lycka till!
av rickardrules
#155295
har kört C30 med och utan sportchassit.. Föreslår att du gör likadant, min erfarenhet är att om du satsar på en T5a, som du vill köra hårt å racea med.. köp sportchassit..

För oss andra som vill ha en bekväm bil som kostar ändå runt en kvartsmiljon, hoppa över sportchassit.
av Lövet
#156380
C30 original är hårt ungefär som S40 sportchassi. S40 original är väldigt mycket mjukare än C30 original.
av ZupiCo
#156499
Tack för alla synpunkter!

Blev till slut ett sportchassi, bilen är beställd och beräknas komma februari/mars någon gång enligt volvobil.se. Får återkomma med synpunkter när det väl är dags. :)
Användarvisningsbild
av Degnell
#161835
ZupiCo skrev:Tack för alla synpunkter!

Blev till slut ett sportchassi, bilen är beställd och beräknas komma februari/mars någon gång enligt volvobil.se. Får återkomma med synpunkter när det väl är dags. :)
Du kommer inte ångra dig! Jag bytte bort min svampiga V70n mot en S40 med sportchassi. Igår när tempen fortfarande låg på 6 plusgrader tog jag ut bilen på lite slingriga vägar för lite aktiv körning, och jag är väldigt nöjd med chassit. Ser fram emot sommaren då bredare däck och torra vägar ger ännu mer grepp:)
av ZupiCo
#162826
Degnell skrev:
ZupiCo skrev:Tack för alla synpunkter!

Blev till slut ett sportchassi, bilen är beställd och beräknas komma februari/mars någon gång enligt volvobil.se. Får återkomma med synpunkter när det väl är dags. :)
Du kommer inte ångra dig! Jag bytte bort min svampiga V70n mot en S40 med sportchassi. Igår när tempen fortfarande låg på 6 plusgrader tog jag ut bilen på lite slingriga vägar för lite aktiv körning, och jag är väldigt nöjd med chassit. Ser fram emot sommaren då bredare däck och torra vägar ger ännu mer grepp:)
Trevligt att höra. :)

Fick leveransbesked idag, preliminär leverans vecka 6! Går nu i väntans tider... ;)
av ZupiCo
#170107
Nu hände det äntligen, igår kunde jag äntligen hämta ut bilen på Bilia. :D

Hittills är jag supernöjd med sportchassi, motorn (2.0D) och sportchassiet passar bra till varandra och bilen är riktigt rolig att köra. Tycker inte alls det är för stumt, snarare är bilen skönare att åka i än våra andra bilar, mycket tack vare de underbara sätena.
Användarvisningsbild
av Titaniumgrå
#170144
ZupiCo skrev:Nu hände det äntligen, igår kunde jag äntligen hämta ut bilen på Bilia. :D

Hittills är jag supernöjd med sportchassi, motorn (2.0D) och sportchassiet passar bra till varandra och bilen är riktigt rolig att köra. Tycker inte alls det är för stumt, snarare är bilen skönare att åka i än våra andra bilar, mycket tack vare de underbara sätena.
Låter bra, jag väntar på en 2.0D med sportchassi (V11).
Grattis förresten till nya bilen och kul att du är nöjd. Vad står meddelförbrukningen på om du har hunnit köra en bit?
av groggarn
#170498
har kört ca 100 mil med min s40 t5 r-design med sportchassit och jag tycker personligen att den är mycket rolig att köra och inte allför hård heller, den ligg gott på vägen. jag har iof inte kört en s40 med vanliga dämpningen så jag har inget att jämföra med
Clean Zone Interior Package

Tjena. Jag har försökt labba med den fun[…]

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna ä[…]

Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsman[…]

Kunde läsa av strömmen till pedalen och […]