Sida 1 av 2
Dags För Service
Postat: ons 03 okt 2007, 21:15
av Flipp
Hej!
På torsdag är det 1 år sen min bil servades på 4140 Mil.
I Fredags när jag vred om nyckeln till andra steget kom en text fram i displayen "Dags För Service" , men sen när jag startar bilen finns det inga meddelande. Bilen har nu rullat 5250 Mil och i boken står det att bilen ska servas på 6000 Mil.
Ska den in på service nu eller kan jag vänta? Kommer det komma något annat meddelande om service och varför kom den text upp nu?
/Flipp
Bil: Volvo S40 2004
Postat: tor 04 okt 2007, 07:23
av poseidon
Man skall ju serva var 2000 mil eller 1 gång/år så därav meddelande. Kommer komma varje gång du startar bilen.
Postat: tor 04 okt 2007, 09:34
av _lucifer_
Det är väl som jag förstått en rekommendation att byta olja och filter minst en gång / år....oavsett körsträcka. Men Riktig service måste göras vid angivna intervaller.
Servicelampan borde ju gå att släcka själv efter att man bytt olja och filter.. om man nu gör det själv vill säga!?
Postat: tor 04 okt 2007, 10:14
av Christian_m
Bilen bör servas som sagt, eftersom det är service 1 gång/år som redan påpekats.
Tycker du att servicemeddelandet är störande och inte vill att det ska komma upp varje gång du startar bilen, fram tills du servat den, så gör enligt nedan.
Vrid nyckeln till radioläget och håll sen in trippmätarknappen samtidigt som du vrider nyckeln till tändningsläget. Efter 5 sekunder blinkar en gul lampa mellan hastighets- och varvräknaren. Låt lampan blinka 3-4 gånger och vrid sen tillbaka nyckeln till ursprungsläget, och starta bilen som vanligt.
Har du gjort detta korrekt så kommer servicemeddelandet inte upp när bilen är igång.
Postat: tor 04 okt 2007, 11:22
av Funk
För att alla garantier skall gälla så skall både intervallen göras, denna gång är det bara olja + filter, sedan vid 6000 så är det en vanlig service med inspektioner och annat..
/Thomas
Postat: tor 04 okt 2007, 20:00
av Flipp
Tack för alla tips. Jag fick bort meddelandet, (tack Christian_m).
Var inne på volvo och dom sa att jag kunde avvakta, skulle bara hålla koll på olja och vattnet.
Postat: lör 06 okt 2007, 12:47
av _lucifer_
Flipp skrev:Tack för alla tips. Jag fick bort meddelandet, (tack Christian_m).
Var inne på volvo och dom sa att jag kunde avvakta, skulle bara hålla koll på olja och vattnet.
Byt oljan! Om du kör så lite så är det ingen idé att köra för länge på samma olja. Både du och motorn mår bättre i längden av en fräsh olja och ett rent filter.
Ska inte gå in i detalj på vad och varför, men det finns många trådar här om ojla som du kan plöja igenom om du är osäker.
Postat: mån 08 okt 2007, 19:02
av Flipp
_lucifer_ skrev:Flipp skrev:Tack för alla tips. Jag fick bort meddelandet, (tack Christian_m).
Var inne på volvo och dom sa att jag kunde avvakta, skulle bara hålla koll på olja och vattnet.
Byt oljan! Om du kör så lite så är det ingen idé att köra för länge på samma olja. Både du och motorn mår bättre i längden av en fräsh olja och ett rent filter.
Ska inte gå in i detalj på vad och varför, men det finns många trådar här om ojla som du kan plöja igenom om du är osäker.
Kostar de?
Postat: tis 09 okt 2007, 10:45
av _lucifer_
Allting kostar här i livet.. men det är en obetydlig summa jämfört med vad en ny motor kostar vid ett eventuellt haveri :)
Lite beroende på var du bor så brukar det finnas verkstäder som har erbjudanden för ca: 499,- för byte inkl. olja och filter.
Gör du det själv så kan det kosta i runda slängar 350,- och uppåt (699,- Castrol longlife Helsyntet 4l, Mekonomen), filter 82,- (Mekonomen)! + 1 timme i "gör det själlv"-hall ca: 100,-
Nästan värt att ringa runt olika verkstäder och höra. Knappt värt att göra det själv nu för tiden då verkstäderna betalar 20-30,-/l för oljan och du som privatperson närmare 100,-/l!
Minns den gammla goda tiden då oljebyte till 240'n gick på under 100,- inkl olja och filter :)
Postat: tis 09 okt 2007, 11:35
av Funk
Frågan är väl vad som gäller med garantierna när man inte servar enligt serviceintervallen i boken ? Det är väl en sak att spela med något hundratal mil eller någon månad, en annan att bara släcka lampan 700 mil (och ganska lång tid) innan man gör miltalsbaserad service.
Trådskaparen kör i snitt 100 mil i månaden, gör han inte byte av olja nu så går det ytterligare ca. 7 månader innan 6000 milaservicen, om han kör som tidigare, vilket är ganska mycket längre än vad som är rekommenderat.. Jag skulle definitivt inte hoppa över oljebytet ! Visserligen gör jag det själv och noterar det i boken, men det är "fackmannamässigt utfört" så kraven bör vara uppfyllda för ev. garantier, och framförallt är det gjort...
/Thomas