Sida 1 av 4

D5 vs T5

Postat: fre 21 sep 2007, 02:18
av Kostas
Undrar om jag kanske ska välja en D5 istället för T5?
D5 drar ju mindre bränsle men är å andra sidan dyrare i skatt.
Är ju egentligen sugen på T5 just för effekten o farten. Blir kanske besviken på D5, den är ju över en sekund långsammare till 100 o går "bara" i 220. Men vad blir acc-siffrorna för D5 om jag väljer manuell låda? Hittar inga uppgifter om det.
En annan fördel med D5 är ju att bränslevärmare med tidur ingår o att den dessutom är billigare än T5

Postat: mån 24 sep 2007, 13:27
av Kostas
Ska provköra V50 D5 automat imorrn. OM den imponerar på mig så borde ju den manuella imponera än mer.
I så fall blir det en sån. Annars blir det T5 som tanken var från början.

Hörde att regeringen vill höja dieseln med 55 öre. Det talar ju emot

Postat: mån 24 sep 2007, 14:00
av XC90_Executive
Tror inte att du blir besviken på en D5! Skulle gissa på att en D5 6MT gör 0-100 på runt 7.5-8s. Men segdragning, typ 80-120 har inte T5an en suck!

Postat: mån 24 sep 2007, 15:46
av sarkostik
Skulle absolut välja en D5.
Provade en 2.0D och tyckte det var skönt vridmoment i den.

/Olle

Postat: mån 24 sep 2007, 19:53
av Lilja
Anledningen till att du inte hittar något info på D5 manuell är att det inte finns någon D5 manuell. Det ska dock börja tillverkas snart tror jag.
Jag tycker lite att T5an är sportigare och körgladare och D5an är praktisk, stark och effektiv. Det är helt beroende på vad man vill ha ut av bilen.

Postat: mån 24 sep 2007, 20:01
av mojja
Tror jag e en av dom första som beställt d5 manuell gjorde det första dagen det gick i sverige och leverans på den är v5 nästa år.

Tycker det e gött med en bil som har lite ös och ändå går att köra väldigt snålt om man vill.

Tror det kan bli ganska jämnt skägg mellan dessa bilar i vissa intervaller och mycket talar för att en programvara i diseln kommer göra att t5an får ta högerspår på motorvägen.

//mojja

Postat: tis 25 sep 2007, 01:26
av Kostas
mojja skrev:Tror jag e en av dom första som beställt d5 manuell gjorde det första dagen det gick i sverige och leverans på den är v5 nästa år.

Tycker det e gött med en bil som har lite ös och ändå går att köra väldigt snålt om man vill.

Tror det kan bli ganska jämnt skägg mellan dessa bilar i vissa intervaller och mycket talar för att en programvara i diseln kommer göra att t5an får ta högerspår på motorvägen.

//mojja
Låter intressant det där med programvaran. Det kommer ju nästan säkert dyka upp nåt sånt men vågar man greja med sånt i en ny bil med fabriksgaranti???

Postat: tis 25 sep 2007, 13:13
av hozz
Men segdragning, typ 80-120 har inte T5an en suck!
Segdragning vad är det? Man kastar bara i 3:an och drar på. Växelspaken ska väl användas. :)

Postat: tis 25 sep 2007, 14:09
av XC90_Executive
hozz skrev:
Men segdragning, typ 80-120 har inte T5an en suck!
Segdragning vad är det? Man kastar bara i 3:an och drar på. Växelspaken ska väl användas. :)

Gör samma i D5an.....då får man T5an i backspegeln! Däremot så går ju 2an i T5 till ca 115 och D5an till? 80? så har man tvåan i båda kommer D5an förlora på växlingen. Skulle dock vara intressant att jämföra 2an i T5 och 3an i D5!

Kan tillägga att efter ett litet, låt oss kalla det ett 'rödljustest' :wink: Visade det sig att en C30 T5 6MT har vääääligt svårt att hänga med en C30 D5 5GT. Man måste vara 'på' som tusan med T5an i början för att hänga med!

Postat: ons 26 sep 2007, 01:31
av Kostas
XC90_Executive skrev:Tror inte att du blir besviken på en D5! Skulle gissa på att en D5 6MT gör 0-100 på runt 7.5-8s. Men segdragning, typ 80-120 har inte T5an en suck!
Provkörde idag :)
Jag blev verkligen inte besviken.
Man sitter dessutom väldigt skönt i V50. Kanske skönare än jag gör i V70.

Slår nog till snart ;)