Sida 1 av 1

Opti flow filter.

Postat: sön 22 jul 2007, 11:21
av Dls160
Är det någon som har provat Bsr opti flow filter? Till V50/C30, I så fall vad tycker du?
/Kent

filter

Postat: tis 07 aug 2007, 06:32
av Dexter
Tjenna

Kör med ett filter från BSR till en Volvo S40N 2,4 l motor. Känner en viss respons skillnad vid gaspådrag, dvs "piggare". Känns Ok! Ett sportfilter innebär vad jag förstår aningen mindre motstånd då motorn drar in luften, jag tycks märka att bilens bensinförbrukning minskat aningen med detta filter.

//D

Postat: tis 07 aug 2007, 13:54
av Nexus

Postat: tis 07 aug 2007, 17:22
av XC90_Executive
Öppet filter suger i sig varmluft och kan sabba LMM. Köp ett K&N insatsfilter istället! Man märker skillnad på ljudet (har bara provat på T5) och något snabbare gasrespons. Detta gäller en C30 T5 6MT.

Postat: tis 07 aug 2007, 20:29
av Nexus
XC90_Executive skrev:Öppet filter suger i sig varmluft och kan sabba LMM. Köp ett K&N insatsfilter istället! Man märker skillnad på ljudet (har bara provat på T5) och något snabbare gasrespons. Detta gäller en C30 T5 6MT.
Angående varmluft och LMM har du läst länken jag la in ?????
Där har det diskuterats vilt om för och nackdelar med öppet,insatts eller orginal filter.

Postat: tis 07 aug 2007, 22:35
av XC90_Executive
grammse skrev:Angående varmluft och LMM har du läst länken jag la in ????? Där har det diskuterats vilt om för och nackdelar med öppet,insatts eller orginal filter.
Nej, det orkade/orkar jag inte :P

LMM brukar förstöras av filteroljan. Det med varmluften förstår man ju själv. Utan avskärmning och CAI suger den ju in varm luft. Alla (eller iallafall många) vet ju hur en orginalbil (med turbo) går när det är varmt ute.

Sedan vad det gäller T5-motorn i S40/V50/C30/C70 så har jag för mig att ECU:n sitter jämnte luftfiltret. Så tar man bort den stora 'burken' där filtret sitter måste man sätta fast ECU:n någon annanstans. Vilket gör att den inte heller får kylning.....

Opti flow filter.

Postat: ons 08 aug 2007, 10:34
av Dls160
Jag har steg 2 från BSR med insatsfilter, var lite intresserad av Bsr opti flow filter om det var bättre :D
Även sam bilmode säljer opti flow filter till V50T.

http://www.sambilmode.se/
http://sv.bsrab.se/products/4900706/

/Kent

Postat: ons 08 aug 2007, 11:49
av Nexus
XC90_Executive skrev:
grammse skrev:Angående varmluft och LMM har du läst länken jag la in ????? Där har det diskuterats vilt om för och nackdelar med öppet,insatts eller orginal filter.
Nej, det orkade/orkar jag inte :P

LMM brukar förstöras av filteroljan. Det med varmluften förstår man ju själv. Utan avskärmning och CAI suger den ju in varm luft. Alla (eller iallafall många) vet ju hur en orginalbil (med turbo) går när det är varmt ute.

Sedan vad det gäller T5-motorn i S40/V50/C30/C70 så har jag för mig att ECU:n sitter jämnte luftfiltret. Så tar man bort den stora 'burken' där filtret sitter måste man sätta fast ECU:n någon annanstans. Vilket gör att den inte heller får kylning.....
Men inga LMM har tagit skada av filterolja på någon av bilarna jag har haft det på. LMM byttes av föregående ägaren på min v70 då jag köpte bilen och han hade bara använt orginal filter.