Sida 1 av 2

Brummande ljud i högre fart V50

Postat: ons 13 maj 2026, 17:52
av V50helavägen
Hej!

Jag har sedan cirka en månad tillbaka hört ett konstant brummande ljud i högre farter i min Volvo V50 D3 -11. Problemet uppstod cirka en månad efter att jag bytt till nya sommardäck (Kumho ecowing). Ljudet blir varken värre eller bättre när jag svänger lätt. (vilket talar emot hjullager? men jag är ingen expert!). Ljudet har knappt ändrats under denna månad som det låtit, och kom ganska plötsligt när det började.

Ljudet är konstant oberoende av underlag, låter likadant på nylagd asfalt som gammal sämre asfalt. Jag tycker att ljudet kommer från bakdelen av bilen från mitt perspektiv.

Har i princip uteslutit att det är motorrelaterat då ljudet ej ändras av att jag frikopplar eller varvar under färd.

Någon som har någon tanke om vad det kan vara? Tack :)

Re: Brummande ljud i högre fart V50

Postat: ons 13 maj 2026, 17:59
av Lövet
Hjullager, drivaxlar eller snedslitna däck är mina gissningar

Re: Brummande ljud i högre fart V50

Postat: tor 14 maj 2026, 20:48
av Bent
Några bilder av däckarna, från sidan villa hjälpa, kanske du har et häl/tå problem .
Vad däcktryck kör du med ?

Re: Brummande ljud i högre fart V50

Postat: mån 18 maj 2026, 17:00
av V50helavägen
Menar du från detta håll?

Kör med cirka 2.2 bar, men kört med 2.4-2.5 också och det gör ingen skillnad på ljudet!

Mvh

Re: Brummande ljud i högre fart V50

Postat: mån 18 maj 2026, 20:33
av Bent
Mera direkt från sidan som här:
IMG_20260518_200538.jpg
IMG_20260518_200538.jpg (610.16 KiB) Visad 2274 gånger
men omedelbart ser dina däck smygga ut.
Någon ljudd nar man spinner rundt hjulet , och bilen står på domkraft ?

Re: Brummande ljud i högre fart V50

Postat: mån 18 maj 2026, 20:38
av V50helavägen
Jag lyfte precis upp den och snurrade runt hjulen lite, det lät någon sorts halvraspigt ljud, men det var inget glapp när jag försökte vicka på hjulen. Försökte ladda upp video på hur hjulen lät men det verkar ej gå att ladda upp videor här?

Ja däcken bör ju vara intakt än så länge kan jag tycka då dem är så pass nya.

Mvh

Re: Brummande ljud i högre fart V50

Postat: mån 18 maj 2026, 20:39
av Lövet
Jag ser inget på de där däcken som borde orsaka missljud

Re: Brummande ljud i högre fart V50

Postat: mån 18 maj 2026, 21:02
av 20FJan
Eventuellt lagerfel brukar man kunna känna också, lägg handen på fjädern samtidigt som du snurrar på hjulet. Jämför med andra sidan.
Jag har bytt båda fram på min -09a vid ca 13000 mil

Re: Brummande ljud i högre fart V50

Postat: tis 19 maj 2026, 10:34
av V50helavägen
Vilken fjäder är det man ska kunna känna lagerfel? Jag höll handen på den stora fjädern bakom hjulet medan jag snurrade hjulet, kände knappt någon vibration alls i fjädern. Möjligtvis lite när jag började snurra hjulet från att det var stilla. Blir inte klok på vad det kan vara…

Re: Brummande ljud i högre fart V50

Postat: tis 19 maj 2026, 22:36
av 20FJan
En fjäder vid varje hjul, men jag tänker på fram. Bak kanske man inte känner det eftersom det blir gummibussningar mellan.