Sida 1 av 1

Laddtrycket på 1.6D försvinner, löser sig med en omstart

Postat: tor 24 jul 2025, 11:48
av Emil889
Hej,
Har en C30 1.6D 2007 som har ett problem med att laddtrycket försvinner efter en tids körning. Löser sig alltid med en snabb omstart men börjar lessna på den workarounden nu. Det räcker alltså att stanna, stänga av tändningen helt och sen starta igen så fungerar allt som det ska ett tag framöver.

Ett typfall är att man ligger på motorvägen och sen släpper gasen och liksom motorbromsar ner lite i fart innan en avfart, då tappar man nästan alltid turbon. Kan även hända om man ligger med farthållare en stund och det märkt direkt för den blir något överjävligt trött utan laddtrycket.

Jag misstänker magnetventilen men har ärligt talat lite dålig koll på dieselmotorer, finns det något annat där som kan strula som jag borde kolla på?

Om det är magnetventilen, var sitter den och hur svårt är det att byta? Hade en S60 förut och där var det inga konstigheter att byta på.

Tack på förhand!

Re: Laddtrycket på 1.6D försvinner, löser sig med en omstart

Postat: tor 24 jul 2025, 19:40
av kvillebäck
Jag misstänker EGR-ventilen. Enbart pga återställs efter omstart.

Re: Laddtrycket på 1.6D försvinner, löser sig med en omstart

Postat: fre 25 jul 2025, 09:51
av Emil889
kvillebäck skrev:Jag misstänker EGR-ventilen. Enbart pga återställs efter omstart.
Hm okej. Är det bra eller dåligt rent ekonomiskt/arbetsmässigt? :-/ Men borde inte en motorlampa tändas om det är den som är paj?

Re: Laddtrycket på 1.6D försvinner, löser sig med en omstart

Postat: sön 27 jul 2025, 11:41
av kvillebäck
Inte alltid för mig som motorlampan tänder sig. Det behöver uppkomma samma fel sju gånger i rad har jag för mig innan motorlampan tänder sig. Då kanske du redan stängt av bilen och den börjar räkna om. koden ligger nog där i alla fall, utan att tända motorlampan. Byta EGR går att göra för ca 600sek om man gör arbetet själv. då får man en lågpris med kort livslängd. en om året slukade min. (ca 2000 mil)