Sida 1 av 2

V50 D2 Byta hydrauliskt motorfäste

Postat: fre 18 jul 2025, 08:14
av sensonic
Dags att byta fästet men blir fundersam att stötta med domkraft och träbit under oljetråget. Det ser ju ut som tunn plåt som inte kommer klara att avlasta kudden under bytet. Stämmer det, eller går det bra att stötta där ändå? Hur har ni andra gjort om ni inte har tillgång till lyftanordning?

Re: V50 D2 Byta hydrauliskt motorfäste

Postat: fre 18 jul 2025, 09:49
av binkie
Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tråget, vet flera som pressat ihop det. Har man en stor domkraft och en gummikudde på så man fördelar vikten samt sätter den lite på sidan av tråget, inte rakt på så går det bra.

Re: V50 D2 Byta hydrauliskt motorfäste

Postat: fre 18 jul 2025, 11:46
av sensonic
Låter lite lurigt.

Re: V50 D2 Byta hydrauliskt motorfäste

Postat: mån 21 jul 2025, 11:17
av agu
Jag gjorde nyss detta, och det är ett rätt lätt byte, glöm inte markera det var det gamla fästet sitter, så du får dit de nya på samma position.
Kan nog vara bra att spruta på 5-56 på muttrarna som sitter på motorsidan, så att inte hela pinnbulten följer med, kan tänka det är en fördel om man har mutter knackare(vilket jag hade).
Jag har sett flera videos på nätet där hela pinnbulten följer med ut, och allt de sen bara skruvar ner pinnbult och mutter i igen, som en skruv, följer allt med bör man nog separera pinnbulten från muttern, och fästa den först i motorfästet, annars finns det nog risk att pinnbult + mutter bottnar i fästet innan man får rätt kämkraft i förbandet.

Re: V50 D2 Byta hydrauliskt motorfäste

Postat: mån 21 jul 2025, 11:34
av sensonic
Jo, men hur stöttade du motorn under bytet? Med verkstadskran?

Re: V50 D2 Byta hydrauliskt motorfäste

Postat: mån 21 jul 2025, 12:23
av agu
Jag tog en donkraft, och brädor, men som tidigare sades lyfte jag i kanten på ena sidan av tåget där, flera väggar stöttar upp, det fungerade bra för mig iaf. En gummikudde hade säkert varit bättre,

Re: V50 D2 Byta hydrauliskt motorfäste

Postat: mån 21 jul 2025, 12:26
av sensonic
Nu fixade jag det också. En större regel, 145 X 45 X 500 mm var ypperlig tillsammans med en låg domkraft. Säkert stöd under konsolen där de övre muttrarna fästs samtidigt som den inte kan glida av då hjulhuset håller den på plats. Av med kylvätskebehållaren så man får in och ut fästen.

Regeln kan hamna på en mindre kant någon centimeter ned, var noga att den trycks utåt hjulhuset så den kommer ända upp till hela ytan.

Re: V50 D2 Byta hydrauliskt motorfäste

Postat: mån 21 jul 2025, 12:31
av sensonic
Bilder

Re: V50 D2 Byta hydrauliskt motorfäste

Postat: fre 25 jul 2025, 20:41
av Puttemjuk
Hej,
Vill börja med att säga tack för tipset med regeln, det fungerade klockrent :-)
Allt är tillbakamonterat, men jag är osäker på momentet på bultarna. Har googlat lite och hittat någon som skriver 80Nm, men är det på alla fyra eller bara de två 15mm i karossen?

Och som vanligt när man fixar en del så hittar man något annat som är sönder :-(

Re: V50 D2 Byta hydrauliskt motorfäste

Postat: fre 25 jul 2025, 20:42
av Puttemjuk
Hej,
Vill börja med att säga tack för tipset med regeln, det fungerade klockrent :-)
Allt är tillbakamonterat, men jag är osäker på momentet på bultarna. Har googlat lite och hittat någon som skriver 80Nm, men är det på alla fyra eller bara de två 15mm i karossen?

Har en 1,6D om det gör någon skillnad.

Och som vanligt när man fixar en del så hittar man något annat som är sönder :-(