Sida 1 av 1

Framvagnsinställning själv

Postat: tor 29 maj 2025, 22:07
av V50PlusV40
Jag har försökt att göra en framvagnsinställning själv.

Jag har spänt upp linor längs sidorna och tagit hänsyn till skillnaden i bredd mellan fram och bakvagnen.
Jag har utgått från centrumnavet (för att få linorna rak) för att sen mäta på var sin sida av fälgen.
Bilen vill dra till höger och följande är resultat efter mätning.

VF = Toe in = 6mm
HF = Toe in = 3mm

VB = Toe in / Toe out = 0
HB = Toe in / Toe out = 0

3mm på en sträcka av 430mm (17tum) motsvarar 0.4 grader och 6mm blir 0.8 grader.
Jag har läst att man brukar vilja ha lite toe in, så jag antog att 0.4 grader kanske var lämpligt.

Nu till mitt problem, när jag korrigerade VF till 3mm går bilen rakt när man håller ratten rakt, dock vill den dra åt höger direkt man släpper ratten, så något är galet.

Om vi utgår från att jag mätt rätt.
Har jag för mycket toe in?
Kan mina förmodligen sneslitna däck göra att bilen vill dra snett, även fast framvagnen står rätt?

Bilen är en Volvo V50 T5 AWD

Re: Framvagnsinställning själv

Postat: tor 29 maj 2025, 22:18
av Erik Å
2-filiga vägar är bomberade dvs de lutar utåt från mittlinjen för att regnvattnet ska rinna av. Detta ger en liten men märkbar tendens att bilen vill dra åt höger med samma toe på båda sidor.
Jag har själv justerat toe så bilen går rakt i högerfil med ratten exakt i mittläget.. I omkörningsfilen på motorväg drar den då mer åt vänster men det är ju inte lika ofta man är där. :-)
Har du samma lufttryck på båda sidor, det påverkar benägenheten att dra åt endera hållet. Likaså om man har anliggande broms på endera sidan. Olika däck har olika rullmotstånd, se till att ha samma typ på vänster/höger sida. Kan vara läge att prova skifta vä/hö hjul, kan bli kordsläpp inne i däcken som inte syns från utsidan.

Sen, om caster eller kpi inte är lika på båda sidorna så kommer ratten att sträva mot ett läge som inte innebär färd rakt fram.
Men dessa ska inte ändra sig om inte bilen är krockad eller så. Fel på styrservot kan antagligen också ge sådana fenomen.

Re: Framvagnsinställning själv

Postat: fre 30 maj 2025, 19:04
av Lelleprinter
För Volvo V50

Toe-in fram: 0,2° ± 0.1°
För 17" hjul blir det 2,5mm ± 1,2mm

Toe-in bak: 0,3° ± 0,1°
För 17" hjul blir det 3,7mm ± 1,2mm

Re: Framvagnsinställning själv

Postat: lör 31 maj 2025, 10:48
av V50PlusV40
Erik Å skrev: tor 29 maj 2025, 22:18 2-filiga vägar är bomberade dvs de lutar utåt från mittlinjen för att regnvattnet ska rinna av. Detta ger en liten men märkbar tendens att bilen vill dra åt höger med samma toe på båda sidor.
Jag har själv justerat toe så bilen går rakt i högerfil med ratten exakt i mittläget.. I omkörningsfilen på motorväg drar den då mer åt vänster men det är ju inte lika ofta man är där. :-)
Har du samma lufttryck på båda sidor, det påverkar benägenheten att dra åt endera hållet. Likaså om man har anliggande broms på endera sidan. Olika däck har olika rullmotstånd, se till att ha samma typ på vänster/höger sida. Kan vara läge att prova skifta vä/hö hjul, kan bli kordsläpp inne i däcken som inte syns från utsidan.

Sen, om caster eller kpi inte är lika på båda sidorna så kommer ratten att sträva mot ett läge som inte innebär färd rakt fram.
Men dessa ska inte ändra sig om inte bilen är krockad eller så. Fel på styrservot kan antagligen också ge sådana fenomen.
Tack för ditt svar, det finns lite andra parametrar att ta hänsyn till med andra ord.
Jag ska ge mig på ett nytt försök och försöka hitta ett gyllene medel, kanske t.o.m. sikta mer mot neutralt.

Re: Framvagnsinställning själv

Postat: lör 31 maj 2025, 11:11
av V50PlusV40
Lelleprinter skrev: fre 30 maj 2025, 19:04 För Volvo V50

Toe-in fram: 0,2° ± 0.1°
För 17" hjul blir det 2,5mm ± 1,2mm

Toe-in bak: 0,3° ± 0,1°
För 17" hjul blir det 3,7mm ± 1,2mm
Tack för det, jag fyllde nog i fel när jag beräknade vinkel.
Jag ska ge mig på ett nytt försök och gå mer mot neutralt för att se vad det ger för utslag.

Re: Framvagnsinställning själv

Postat: lör 31 maj 2025, 11:49
av Erik Å
Det kan vara läge att kasta ett öga på bakaxeln också, är den sned kommer bilen att svänga hur perfekt framvagnsinställningen än är :-)