- Igår, 22:07
#1610238
Jag har försökt att göra en framvagnsinställning själv.
Jag har spänt upp linor längs sidorna och tagit hänsyn till skillnaden i bredd mellan fram och bakvagnen.
Jag har utgått från centrumnavet (för att få linorna rak) för att sen mäta på var sin sida av fälgen.
Bilen vill dra till höger och följande är resultat efter mätning.
VF = Toe in = 6mm
HF = Toe in = 3mm
VB = Toe in / Toe out = 0
HB = Toe in / Toe out = 0
3mm på en sträcka av 430mm (17tum) motsvarar 0.4 grader och 6mm blir 0.8 grader.
Jag har läst att man brukar vilja ha lite toe in, så jag antog att 0.4 grader kanske var lämpligt.
Nu till mitt problem, när jag korrigerade VF till 3mm går bilen rakt när man håller ratten rakt, dock vill den dra åt höger direkt man släpper ratten, så något är galet.
Om vi utgår från att jag mätt rätt.
Har jag för mycket toe in?
Kan mina förmodligen sneslitna däck göra att bilen vill dra snett, även fast framvagnen står rätt?
Bilen är en Volvo V50 T5 AWD
Jag har spänt upp linor längs sidorna och tagit hänsyn till skillnaden i bredd mellan fram och bakvagnen.
Jag har utgått från centrumnavet (för att få linorna rak) för att sen mäta på var sin sida av fälgen.
Bilen vill dra till höger och följande är resultat efter mätning.
VF = Toe in = 6mm
HF = Toe in = 3mm
VB = Toe in / Toe out = 0
HB = Toe in / Toe out = 0
3mm på en sträcka av 430mm (17tum) motsvarar 0.4 grader och 6mm blir 0.8 grader.
Jag har läst att man brukar vilja ha lite toe in, så jag antog att 0.4 grader kanske var lämpligt.
Nu till mitt problem, när jag korrigerade VF till 3mm går bilen rakt när man håller ratten rakt, dock vill den dra åt höger direkt man släpper ratten, så något är galet.
Om vi utgår från att jag mätt rätt.
Har jag för mycket toe in?
Kan mina förmodligen sneslitna däck göra att bilen vill dra snett, även fast framvagnen står rätt?
Bilen är en Volvo V50 T5 AWD