Sida 1 av 1

Hög tjuvström/kortslutning V50

Postat: tis 13 maj 2025, 12:25
av Hacket
Mitt nya batteri blev helt urladdat på mindre än 24 timmar. Efter att jag nu har laddat batteriet så noterar jag att jag har en tjuvström på över 10 A (overload) på ”sovande” bil! En kortslutning således och värt att nämna i sammanhanget, är att felet högst sannolikt inträffade under färd men att det gick alldeles utmärkt att ta sig hem.

Jag har resultatlöst kollat kupé-säkringarna 77 Eluttag lastutrymme… , 81–83 Matning diverse dörrar… samt motorrumssäkringarna 13 Startmotorrelä och 14 Dragkablage.

Känns som jag famlar i blindo.. Någon som har något förslag på hur jag bäst fortsätter felsökningen?

Tack på förhand!

Re: Hög tjuvström/kortslutning V50

Postat: tis 13 maj 2025, 14:27
av dieselkenneth
Diodbryggan i generatorn? Blir den varm med när motorn är avslagen och kall så har du felet där. Annars är det väl som vanligt rycka säkring för säkring .

Re: Hög tjuvström/kortslutning V50

Postat: tis 13 maj 2025, 18:39
av Erik Å
Startmotorn har precis som generatorn ingen säkring utan är direkt kopplad till batteriet. Fukt och korrosion runt anslutningen av pluskabeln på startmotorn kan leda till tjuvström.
Har du 10A tjuvström så blir det rejält varmt någonstans (10A * 12V = 120 Watt :-/ )
Du känner ingen som har tillgång till värmekamera? Borde vara en lätt match att hitta strömtjuven som en oväntad "hotspot" på parkerad bil :-)
Inte omöjligt att något relä har svetsat så att t.ex. värmesitsar eller elbakruta aldrig stänger av.. Men allt sånt borde matas via säkringar. Om kylar- eller kupefläkt fortsätter att gå lär du ju höra det.. Såna kan mycket väl dra 10A