Sida 1 av 1

Elfel. Generator. V50 edrive 2010.

Postat: mån 14 apr 2025, 13:15
av Hersby
När jag var ute och körde idag med min V50 edrive årsmodell 2010 dök det upp felmeddelande om elfel eller om det var batterifel och därefter om servo service. Bilen började sedan bli trögstyrd.
Jag stannade sedan vid resmålet.

När jag sedan startade efter ca 30 minuter märkte jag att det inte var full kraft i batteriet.

När jag sedan åkte hem, ca 10 km, slutade mer och mer el att fungera, till att slutligen så gott som all el upphörde att fungera.
Det är ju en diesel och förmodligen av det skälet tog jag mig hem.
Det fanns inte någon ström kvar till att starta sedan jag kom hem.
Jag tittade i motorrummet och den rem som bl.a. drar generatorn är hel.

Jag misstänker generatorfel (laddningsreläet), eller kan det vara något annat.
Sitter laddningsreläet i generatorn?

Att jag ställer en fråga här är därför att jag lånat ut min dator med Vida och Dice.
Tänkte hämta den i påsk, men det är 25 mil till dit där den är.

Re: Elfel. Generator. V50 edrive 2010.

Postat: mån 14 apr 2025, 20:39
av Hersby
Jag skriver svar på mitt eget inlägg. Även om jag inte har min Vida Dice hemma så har jag i alla fall en multimeter.
Efter att laddat batteriet så att bilen startade mätte jag spänningen på batteriet.
När jag belastade med lyse och max fläkt sjönk spänningen från 13,6 volt ned till mot 11 Volt, vilket tyder på att generatorn inte alls laddar.
Hittade även några strån av stål som stack ut ur generatorn, vilket kan vara från kolborstarna, så det blir till att demontera generatorn.

Jag har också tre veteranbilar. Att skruva med sådana kan vara riktigt roligt, eftersom de är oftast är skapade av tekniker för tekniker.
När de gäller modernare bilar är de skapade av designer och tekniker får sedan i efterhand försöka pula in nödvändiga funktioner, där det egentligen inte finns plats och även annat som andra tycker ska vara med. Elbilar är förstås enklare, om det inte vore för att man måste släpa på minst ett halvt ton batterier för att komma nån vart.

Re: Elfel. Generator. V50 edrive 2010.

Postat: mån 14 apr 2025, 21:01
av Erik Å
Hersby skrev: mån 14 apr 2025, 13:15 ..Sitter laddningsreläet i generatorn?
Det kan jag iallafall svara på, det finns inget laddningsrelä i klassisk mening utan en elektronisk spänningsregulator som sitter inne i generatorn (i en utbytbar modul sammanbyggd med kolen, man får ny regulator när man byter kol)
Regulatorn styr hur mycket rotorn magnetiseras, är spänningen lägre än önskade 13.6V så ökar den likströmmen in via släpringarna till rotorn. Är spänningen högre så dras magnetiseringen ner. Regleringen sker proportionellt mot behovet dvs inte brutalt relästyrt av/på som på likströmsgeneratorernas tid.
Statorn har tre lindningar så i princip är det en 3-fas växelströmsgenerator med frekvens låst till varvtalet.. Efter likriktning får man ut pulserade DC som glättas av batteriet..
Om batteriet inte är extremt urladdat (eller elsystemet överbelastat) så ska generatorn hålla spänningen någorlunda konstant på ca 13.6-14.4 V när motorn går. Annars är det fel på den
Laddningslampan tänds om generatorn inte laddar alls. Dessvärre förblir den släckt så länge generatorn producerar ynka lite ström, även om det är långt mindre än behovet :-/
Kolen tar slut, det är bara en tidsfråga :-) Dessvärre kan släpringarna (och ev. lager) också vara utslitna..

Filmtajm :-D