Sida 1 av 1
volvo s40 2005 (P1131) (Bank 2 Sensor 1 Internal resistance to high.)
Postat: tor 23 jan 2025, 13:51
av roxentic
Hej.
Finns det någon vänlig själ där ute somkan hjälpa mig med felkoden
(P1131 Bank 2 Sensor 1 Internal resistance to high.)
Är detta en o2 sensor som krånglar, lamda eller nått annat?
Om de skulle vara en av dem sensorerna, går dem att tvätta av med typ break cleaner eller nått, för att se om de kan hjälpa? Eller är det till att köpa en ny? Förstår om o2 sensorn kan vara en aning känsligare mot kemikalier. Men kanske går att rengöra med nått annat?
Tacksam för all hjälp.
Re: volvo s40 2005 (P1131) (Bank 2 Sensor 1 Internal resistance to high.)
Postat: tor 23 jan 2025, 17:45
av kvillebäck
Det står "internel resistans to high" Det går nog inte laga med något rengöringsmedel. Kontrollera så kablarna inte är av.
Re: volvo s40 2005 (P1131) (Bank 2 Sensor 1 Internal resistance to high.)
Postat: tor 23 jan 2025, 18:04
av roxentic
Okej. Tack för svar.
Bilen går ju hyffsat endå, en aning hög tomgång (1.000) någon millisekund seg respons vid gaspådrag. Känns som de borde vara ett mildare fel än kabelbrott. Bilen borde väl gå mycket sämre utan lamba eller o2 sensor?
Re: volvo s40 2005 (P1131) (Bank 2 Sensor 1 Internal resistance to high.)
Postat: fre 24 jan 2025, 11:53
av kvillebäck
Nej, den antar ett medelvärde och går på det.
Re: volvo s40 2005 (P1131) (Bank 2 Sensor 1 Internal resistance to high.)
Postat: fre 24 jan 2025, 18:28
av roxentic
Testa idag att dra ut sladden till lambdan efter katten. Blev ingen skillnad alls. Så ja, de känns ju som de är den som spökar. Kunde inte se något uppenbart kabelbrott, men beställt en ny lambda, så får vi se om de funkar att bara byta ut den.
Re: volvo s40 2005 (P1131) (Bank 2 Sensor 1 Internal resistance to high.)
Postat: fre 24 jan 2025, 19:23
av VolvoV5016d
Hej!
Har en v50 1.6d från 09. Får upp ”antisladd service erfodras” i info skärmen. Vad jag läst mig till så är det sannolikt att detta beror på hydraulaggregatet. Det som är lite lustigt är att så fort bilen rullar så dyker inte felkoden upp, utan det är så fort bilen går på tomgång som felkoden kommer upp. Värt att nämna är att när felkoden är i displayen så är bilen väldigt trött (typ limp mode) men när bilen rullar och lampan är släckt så går den som vanligt. Någon som har en tanke?