NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Continental
Jag har en S40N 2,0D 2007. Bilen är uttagen i Juli -06 och har rullat 5500mil, xenon, sportpaket, 17"Sculptor, 16" dubb på alu, metallic.
Nypris enl lista 278,000.

Volvohandlaren bjuder hyfsade 170.000 i inbyte medan BMWhandlaren bara ger 130.000!! Maken till skambud har Jag aldrig hört eller är det så här det är när man byter till ett annat märke? BMWhandlaren påstår att han kommit fram till inbytespriset efter samråd med en Volvohandlare.

Vad är era erfarenheter? Bjuder somliga "bilmärken" sämre än andra eller är det mer individuellt vilken handlare man är hos?
av jbl
Min erfarenhet är att volvo handeln bjuder bättre.

Jag var på SAAB och tittade på 95 AERO och fick då ett inbytespris 30K lägre på min S60 2.4T.
Användarvisningsbild
av Mr H
Det är väl så att man inte är så pigga på att köpa in en bil av "fel" märke. Kanske speciellt när det handlar om nyare bilar som är av en typ som konkurerar direkt med det egna märket.

Att sedan volvohandlare betalar bäst i inbyte för en Volvo är i mitt tycke en sanning med viss modifikation. En oberoende hanlare kan nog betala bättre för en välvårdad Volvo än vad en volvohandlare gör. Det är i alla fall min erfarenhet....
Användarvisningsbild
av Loner
Flyttar!

/L
av mojja
släng ut den på blocket.. Har du inte kollat vad dom lígger i för prisklass där??
av Christian_m
Continental skrev:Volvohandlaren bjuder hyfsade 170.000 i inbyte medan BMWhandlaren bara ger 130.000!! Maken till skambud har Jag aldrig hört eller är det så här det är när man byter till ett annat märke? BMWhandlaren påstår att han kommit fram till inbytespriset efter samråd med en Volvohandlare.

Vad är era erfarenheter? Bjuder somliga "bilmärken" sämre än andra eller är det mer individuellt vilken handlare man är hos?
Det här får nog betecknas som normalt.

För ett par år sedan när jag skulle byta till Volvo lät jag Bilia värdera min 320i. De erbjöd mig 100.000 jämnt, varpå jag åkte upp till Uppsala och pratade med Novation (BMW Åf) som köpte bilen av mig för 140.000. Då ska man även komma ihåg att jag inte köpte en bil av dem utan det var ett rakt köp från deras sida. Så där skiljde det 40.000 och hade jag valt att köpa en bmw till så hade jag väl antagligen kunnat pressa dem på lite till.

Min nuvarande V50 värderas av Bilia till 150.000 medan Audi värderar den till 140.000 så där skiljer det inte lika mycket som det verkar göra rent generellt mellan Volvo och BMW.

Det är klart att det finns undantag men rent allmänt är det nog klart fördelaktigt att sälja privat när man byter märke. I mitt fall så känns skillnaden inte så besvärande men när skillanden börjar röra sig upp en bit över 10.000 så blir det jobbigare.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Det kan i vissa fall faktiskt vara tvärtom om man har en bil från ett ganska konkurrenskraftigt märke...

Ett exempel var när min kompis för något år sedan var in på Volvo med sin Mercedes CLK, och dom bjöd faktiskt bäst av alla bilhandlare i stan. Dom såd det som en fördel att kunna visa upp att Mercedesägare bytt "upp" sig till en Volvo... Då skall man tänka på att detta var precis före Mercedes förstörde sitt rykte med alla elfel och sönderrostade nybilar. :)
Service Subaru XV

Nu har det som inte ska hända hänt......[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Fick tag i en B230E motor som endast har gåt[…]

Fällbart framsäte?

Och att det saknas i handbok är ju för […]