Sida 1 av 2

v50 1.6 D: Bränsletryckreglerventil

Postat: sön 24 nov 2024, 18:11
av jeppos
Min 1.6d från 2010 har några problem.
-Går längre än vanligt (enstaka sekund) på startmotorn innan motorn startar.
-Vibrerar och går något ojämnt på kall motor under ca 3-4 min. Därefter går bra.
-Något högre förbrukning generellt (ca 10%).
-Svårt hålla jämnt varvtal runt 3000 rpm om man varvar motorn med bilen stillastående. Tomgång dock rel stabil.

Inga felkoder i VIDA.
Noterar att "ECM- ström genom bränslereglerventil" på tomgång är ca 720mA (enligt vida skall vara ca 1400mA??). Under körning är aldrig strömmen över 950mA. På tändning 400mA( vilket är korrekt enligt VIDA).

Är detta normala värden för denna parameter?

Skulle bränsletrycksreglerventilen kunna förklara symtomen eller ska jag fundera över andra orsaker? Svårt utan felkoder.

Tacksam för ideer och gärna info om normala värden på parametern ovan.

Re: v50 1.6 D: Bränsletryckreglerventil

Postat: sön 24 nov 2024, 18:49
av kvillebäck
Inte bränsletrycksregleringsventilen. Mer än 99% säker. när bytte du bränslefilter senast?

Re: v50 1.6 D: Bränsletryckreglerventil

Postat: sön 24 nov 2024, 19:08
av jeppos
Det var ett bra tag sen. Bilen har gått 35k och tror det var vid 24 k.

Re: v50 1.6 D: Bränsletryckreglerventil

Postat: mån 25 nov 2024, 06:15
av kvillebäck
Då bör du börja där. 6000 mil är rekommenderat men det är inte ovanligt att man behöver byta tidigare.

Re: v50 1.6 D: Bränsletryckreglerventil

Postat: sön 08 dec 2024, 15:02
av jeppos
Nu är bränslefiltret bytt. Motorn startar snabbare men övriga problem (högre förbrukning, går sämre med kall motor) är kvar. Men skönt att filtret är bytt behövde ju göras.
Finns fler förslag på vad som skall kollas? EGR ventil bytte jag för drygt ett år sedan så borde vara ok. Men annars stämmer väl symtom rätt bra på igensatt EGR-system?

Re: v50 1.6 D: Bränsletryckreglerventil

Postat: sön 08 dec 2024, 16:02
av kvillebäck
för mig brukade EGR-ventilen gå ganska exakt 12 månader. Aldrig 14 månader. Min chansning är att du har skit i spridarna. börja med att hälla i något mirakelmedel för rengöring av bränslesystemet på diesel.
Kanske en tvångsregenerering via OBD-uttaget är en bra början? Kan göras med biltemas instrument för Volvo om du inte har vida.
När fylldes eolys senast?

Re: v50 1.6 D: Bränsletryckreglerventil

Postat: mån 09 dec 2024, 21:06
av jeppos
Har också funderat på spridarna. Funkar mirakelmedel? Skulle en tvångsregenerering av partikelfiltret på ngt sätt hjälpa spridarna?
Eolys är kollat och det fanns knappt halv tank enligt VIDA. Sen om det stämmer är kanske en annan sak.

Re: v50 1.6 D: Bränsletryckreglerventil

Postat: tis 10 dec 2024, 06:37
av kvillebäck
Mirakelmedel KAN fungera om ditt problem beror på beläggning i spridarna. Tror inte du har en trasig spridare. Då hade det varit större problem.
Går sämre med kall motor kan vara ett EGR-problem. EGR skall vara öppen vid kall motor men känns inte riktigt aktuellt här.
Om du har VIDA så kör en tvångsregenerering. Det skadar aldrig,

Re: v50 1.6 D: Bränsletryckreglerventil

Postat: tis 10 dec 2024, 17:01
av jeppos
Tack för alla goda råd. Återkopplar efter helgen när jag förhoppningsvis hinner meka lite.

Re: v50 1.6 D: Bränsletryckreglerventil

Postat: lör 01 feb 2025, 11:45
av jeppos
Vill återkoppla.
Testat mirakelmedel för spridarna. Efter det gick bilen möjligen något bättre, men marginellt.
Förra veckan prövade jag att kalibrera EGR i VIDA (alltså ingen rengöring eller byte). Det verkar ha gjort susen. Inga problem vid körning med kall motor sen dess( har iofs inte varit superkallt väder).
Ska när det blir lite varmare ta i sär och rengöra EGR och EGR-kylare, och så klart då kalibrera om igen efter rengöring.