NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av atadree
Hej!

Min V50 går fint på etanol under sommartid men så fort temperaturen går ner runt 10c (plusgrader) blir den tjurig vid kallstart, ger man den minsta gas dör den och man får låta den gå på tomgång ett par minuter innan den riktigt vaknar till.

Min amatörgissning är att bilen har en sensor som ska avgöra vilket bränsle som är i tanken men som då fortfarande tror att det är bensin vilket gör bilen svårstartad så fort temperaturen går ner något.

Kan det ligga något i detta eller har jag något annat fel?
av 20FJan
Finns ingen sensor. Vad har du för körmönster? Kan vara att den inte hinner adaptera till rätt blandning, för det är bara lambdavärdet den går på. Om termostaten är kass funkar det ännu sämre.
av KalleJ
atadree skrev:Hej!

Kan det ligga något i detta eller har jag något annat fel?
Som ovan, finns ingen sensor. Utan sköts via lambda i avgasröret.

Är väl inte helt ovanligt med tomgångs problem på de ford-motorerna var sig de är flexfuel eller inte. Känner iaf till två som haft. Ford Focus och V50.
EVAP och vevhusventen i bra skick? Rengjort insuget?
Du behöver nog kolla livedata så alla temp sensorer funkar också.
av atadree
20FJan skrev: lör 09 nov 2024, 19:38 Finns ingen sensor. Vad har du för körmönster? Kan vara att den inte hinner adaptera till rätt blandning, för det är bara lambdavärdet den går på. Om termostaten är kass funkar det ännu sämre.
Ok, bra att veta att det inte är en sensor.

Vårt vanligaste körmönster är att vi åker ca. 2 mil till närmsta stad för att handla och eller tanka och sedan tillbaka. Men ofta gör vi också längre resor. Har läst att den behöver rulla en bit innan det begriper vilket bränsle den går på men det senaste har vi kört ett par tankar etanol så den borde ju begripit vid det här laget kan jag tycka.

Kan jag kontrollera termostaten på egen hand? Har väldigt lite erfarenhet av eget bilmek.
av atadree
KalleJ skrev: lör 09 nov 2024, 19:40 EVAP och vevhusventen i bra skick? Rengjort insuget?
Du behöver nog kolla livedata så alla temp sensorer funkar också.
Tack för svar. Här som sagt väldigt lite erfarenhet av eget bilmek. Kan jag kolla dessa saker på egen hand? Hur får jag ut livedata?

Hejsan, Behöver ett påfyllningsrör[…]

Jag googlade 'färdiga bromsrör' och hamn[…]

Svänger av sig själv

Jag skulle ha börjat med att byta plats p&ari[…]

Ljusstyrka på led ljusen

Testa att maila/ringa https://valostore.se/ och se[…]