Sida 1 av 1

Volvo v50 2006 bromsvätskenivån lyser då och då.

Postat: sön 03 nov 2024, 18:01
av martin355
Hej.

Jag har en Volvo v50,2006.

Bilen gick inte genom besiktningen det var oket som behövde bytas. Lämnade in den till bilmekaniker för byte av bromsok och nu efter 3 månader så lyser bromsvätskenivå lampan då och då. Nivån ser ok ut.

Kan det har något med byte av oket att göra? Eller är det dags att byta bromsvätska? Märker att bromspedalen tar långt ner?
Om problemet har med bytet av oket att göra så hade inte bilen gått genom vid kontrollbesiktningen eller?

Läst på olika forum att bromssystemet ska luftas av när man byter ok. Kanske mekanikern slarvat med det.
Har inte varit hos mekanikern, vill bara ha era åsikter.

Har han slarvat så kommer han säkert skylla ifrån sig.

Tacksam för hjälp.

Re: Volvo v50 2006 bromsvätskenivån lyser då och då.

Postat: sön 03 nov 2024, 18:16
av KalleJ
Nivån på bromsvätskan sjunker när beläggen slits.

Re: Volvo v50 2006 bromsvätskenivån lyser då och då.

Postat: sön 03 nov 2024, 18:36
av Erik Å
Så länge nivån är en bit över "min" så borde inte lampan tändas. I och för sig kan nivån skvalpa omkring så lampan blinkar om man är nära min. Man kan luras av att det blir en smutsrand på insidan av behållaren där nivån har varit förut, lyft av locket och titta.
Frågan är var nivågivaren sitter, på V70 sitter en flottör i locket till bromsvätskebehållaren men så verkar det inte vara i V50 :oops:
Men visst, köp en liten burk original bromsvätska på Volvo och toppa upp till "MAX"-strecket och se om varningen försvinner. Enkelt test :-)
Tar pedalen verkligen längre ner än vanligt så kan det vara luft i systemet. Brukar kännas svampig också.. Allvarligt, måste kollas upp.
Kolla om du kan känna att pedalen sakta sjunker om du håller den hårt nedtryckt flera minuter; kan tyda på att slangkopplingen eller luftnippeln vid nya bromsoket inte blev 100% täta.

Re: Volvo v50 2006 bromsvätskenivån lyser då och då.

Postat: tis 05 nov 2024, 19:03
av martin355
Hej.

Var hos mekanikern idag. Han kollade bromsvätskan och tyckte man kan fylla på lite. Frågade mekanikern om man inte ska byta bromsvätska. Han sa arr det är nyare bilar man byter oftare.
Märkte idag att det här uppkommer när man bromsar hårt. Känns som om behöver fyllas på lite.
Blev bara förvånad att man inte dka byta bromsvätska oftare. Har läst att man ska göra det var tredje år.

Hur ofta ska man byta bromsvätska?

Re: Volvo v50 2006 bromsvätskenivån lyser då och då.

Postat: tis 05 nov 2024, 19:38
av Erik Å
Volvo rekommenderar själva byte vartannat år men det ingår märkligt nog inte i schemalagd service. Varför äldre bilar skulle behöva färre byten kan jag inte förstå.
Får erkänna att jag slarvat själv men men nu vet jag bättre. (servar själv)
Efter 2 års användning anses bromsvätskan ha tagit upp ca 3.7% vatten (hur mycket beror självklart på hur bilen används, vilket klimat man kör i osv), denna fukthalt får kokpunkten på DOT 5.1 att rasa från ca 260C till ca 180C, se tabell i länken nedan. Lite mer vatten och kokpunkten närmar sig 100C :oops:

Börjar bromsvätskan att koka i bromsoken så får man ångblåsor och tji bromsverkan. Åker man bara landsväg i slättlandskap kommer detta inte att hända, i alperna, Norge eller i intensiv stadstrafik kan det bli livsfarligt.

Dessutom, vid någon kritisk vattenhalt så börjar bromssystemet dessutom att rosta inifrån. Jag har sett det med egna ögon, hade kanske åkt 5 år utan att byta vätska då. Hittade rostskador inuti cylindrarna i bromsoken :-/
Och nu förstår jag varför folk får byta huvudcylinder i gamla bilar. Rost invändigt skrapar sönder gummitätningarna på kolven
Hädanefter kommer jag att byta eller iallafall kolla upp kokpunkten vartannat år. Byte kanske vartannat år, vi får se vad kokpunktsmätningen utvisar :-) Gillar inte när bromsok kärvar fast och måste bytas.. Än värre om ventilblocket i ABS-enheten börjar strula, dyrt. Sen vill jag faktiskt vara säker på att jag har 100% bromsfunktion även när jag åker i backarna ner mot Jönköping eller över skuleberget.

viewtopic.php?f=22&t=176672&p=1555679#p1555678

Re: Volvo v50 2006 bromsvätskenivån lyser då och då.

Postat: tis 05 nov 2024, 20:38
av kvillebäck
Bromsvätskan SKALL bytas när den tagit upp så mycket vatten att den inte är tjänlig längre. om man inte vill mäta vattenhalten så byter man på intervall.
Enligt mitt testande så tar det minst fem år innan det händer. har även testat tio år gammal vätska. Då brukar den vara nära gränsen och ibland över. Om man luftar bromsarna i samband med något arbete så är det bra om man mäter på det man får ut där med.

Mätare för saken.
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000038175

Samma mätare kan köpas från China för 25:- om man inte har så bråttom att testa.

Re: Volvo v50 2006 bromsvätskenivån lyser då och då.

Postat: tis 05 nov 2024, 20:46
av Erik Å
kvillebäck skrev: tis 05 nov 2024, 20:38 Samma mätare kan köpas från China för 25:- om man inte har så bråttom att testa.
Och här har du ett test som totalt sågar funktionen hos billiga konduktivitetsmätare. "Boiling point device" verkar vara det enda tillförlitliga. Jag improviserar sådan med min lödstation :-D
viewtopic.php?f=22&t=176672&p=1555679#p1555677

Re: Volvo v50 2006 bromsvätskenivån lyser då och då.

Postat: ons 06 nov 2024, 06:30
av kvillebäck
Då får man kanske skaffa sig en bättre testare

Re: Volvo v50 2006 bromsvätskenivån lyser då och då.

Postat: lör 09 nov 2024, 12:29
av martin355
Hej.

Tack för svaren. Behöver egentligen inte testa vätskan. jag kan lika göra byta bromsvätska. Den är ju ändå gammal. Under den persioden har jag inte bytt vätskan.

Är det svårt att byta bromsvätska själv. Är inte superhändig men klarar ändå det mesta.

Har kollat på en del youtube filmer och det ser väldigt enkelt ut?
Finns det någon bra hemsida där det står vad man ska tänka på så man inte missar något.

När jag kollar på videon så tycker en del att man ska trycka ner fotbromsen tills det tar stopp, men en del tycker att man ska trycka bromsen lite mer än halva vägen men inte tills det tar stopp.

Trycker man hela vägen så kommer bromspedalen "suga upp" luft när den går tillbaka.

Tänker jag fel?

Re: Volvo v50 2006 bromsvätskenivån lyser då och då.

Postat: lör 09 nov 2024, 12:58
av Erik Å
Om man har åkt flera år med hög vattenhalt i bromsvätskan är det stor risk att det finns rostskador på den "oanvända" delen av huvudcylinderns insida. Trampar man pedalen i golvet då är det stor risk att kolvtätningen skrapas sönder och sen får man dras med sjunkande bromspedal tills man byter huvudcylinder.
Så jag undviker att trampa djupare än normalt.. Använder en "Luftman" till att trycksätta bromsvätskebehållaren med ca 1.5 bar, då behöver man inte hålla på att pumpa med pedalen alls..

Bytet är inte svårt, om luftnipplarna på oken inte rostat fast vill säga. Spraya dem med rostlösare några dagar innan jobbet.. Fortfarande risk att man drar nipplarna runda, använd långa sexkantiga hylsor eller 6-kant ringnycklar (sällsynta) i första hand. De är skonsammare än U-nycklar eller 12-kantiga hyls/ringnycklar.
Öppna bromsrörsnycklar är olämpliga för luftnipplarna, de fjädrar undan då man tar i.
Värme kan vara sista utvägen..

Slanga ur så mycket det går av vätskan i behållaren först och fyll på med ny. Sen handlar det om att öppna luftnipplar och spola igenom bromsrör och ok, ett i taget. Se bara upp så det inte blir tomt i behållaren, då pumpar man in luft i systemet i stället. Ett steg i fel riktning så att säga :-)