Sida 1 av 3
Sota ur partikelfilter i Vida
Postat: tis 22 okt 2024, 21:23
av V50PlusV40
Det stod att bilen skulle varva mellan 1500 - 2500 rpm.
Det började bra med att bilen sakta men säkert ökade varvtalet men den stannade inte vid 2500 rpm, utan fortsatte ända upp till 4000 rpm. Där någonstans tryckte jag ner koppling för att få avbryta och det var som att rycka i nödstoppen, motorn tvärdog.
Vafan hände? Nu kanske jag var feg som avbröt men det kändes inte rätt att den skulle varva så mycket.
Har det hänt något liknande för någon annan? Går den ner i varv och håller sig vid 1500-2500 lite senare?
Bilen är en Volvo V50 1.6 Drive 2010
Re: Sota ur partikelfilter i Vida
Postat: ons 23 okt 2024, 07:18
av kvillebäck
Den varvar 4000-4200 RPM tills den är klar. Tar 5-10 min. beroende på hur illa det är när du börjar.
Re: Sota ur partikelfilter i Vida
Postat: tor 24 okt 2024, 09:47
av V50PlusV40
kvillebäck skrev: ↑ons 23 okt 2024, 07:18
Den varvar 4000-4200 RPM tills den är klar. Tar 5-10 min. beroende på hur illa det är när du börjar.
Tack för info, då ska jag försöka hitta en avlägsen parkeringsplats och inte så mitt i ett villakvarter som vid mitt tidigare försök.

Re: Sota ur partikelfilter i Vida
Postat: fre 25 okt 2024, 09:17
av Jonas_latt
Kan också ryka en del så du vet.
Re: Sota ur partikelfilter i Vida
Postat: sön 27 okt 2024, 14:59
av V50PlusV40
kvillebäck skrev: ↑ons 23 okt 2024, 07:18
Den varvar 4000-4200 RPM tills den är klar. Tar 5-10 min. beroende på hur illa det är när du börjar.
Det stämde mycket bra, ca 6 min stod bilen och varvade i 4000 varv.
Re: Sota ur partikelfilter i Vida
Postat: sön 27 okt 2024, 21:15
av Knutkors
Hej
Jag är nyfiken.
Är detta något man gör i förebyggande syfte eller är det en åtgärd man gör pga problem med partikelfiltret?
I vilket skede, när partikelfiltret delvis är igensatt eller när det är fullt?
Re: Sota ur partikelfilter i Vida
Postat: mån 28 okt 2024, 22:14
av V50PlusV40
Knutkors skrev: ↑sön 27 okt 2024, 21:15
Hej
Jag är nyfiken.
Är detta något man gör i förebyggande syfte eller är det en åtgärd man gör pga problem med partikelfiltret?
I vilket skede, när partikelfiltret delvis är igensatt eller när det är fullt?
Det vanligaste är väl att det är en åtgärd som görs när det är "för sent" dvs partikelfiltret fullt.
Jag gjorde det dock i förebyggande syfte då jag märkt att bilen börjat genererat oftare än vanligt.
Re: Sota ur partikelfilter i Vida
Postat: tis 29 okt 2024, 06:42
av lennarte
Nu har vi (frugan) en bensinbil med partikelfilter (Subaru XV -21). Där tänds en lampa när filtret börjar bli fullt. Då kan man regenerera medan man kör. Dock behöver man en relativt bilfri miljö, gärna en lång backe utan fartkamror. Dessutom har behovet för regenerering minskat till nästan 0 sedan dom (Subaru) började använda C olja (Low SAPS olja) som original olja (5W30 istället för 0W20}
Re: Sota ur partikelfilter i Vida
Postat: tis 29 okt 2024, 14:38
av kvillebäck
Min åsikt är att man skall använda C-klassad olja på PSA-dieslarna också. (1,6 och 2,0) När motorerna sitter i andra fabrikat så skall det vara C-klassad olja och då är det inte något rekommenderat byte av filtret vid 12000 mil. Man kan bara gissa varför Volvo valt en sämre olja ur partikelsynpunkt och byte av filter vid 12000 mil och inte som Peugeot/Citroen med tvätt/byte vid behov och C-klassad olja.
Re: Sota ur partikelfilter i Vida
Postat: tis 29 okt 2024, 20:09
av Knutkors
V50PlusV40 skrev: ↑mån 28 okt 2024, 22:14
Knutkors skrev: ↑sön 27 okt 2024, 21:15
Hej
Jag är nyfiken.
Är detta något man gör i förebyggande syfte eller är det en åtgärd man gör pga problem med partikelfiltret?
I vilket skede, när partikelfiltret delvis är igensatt eller när det är fullt?
Det vanligaste är väl att det är en åtgärd som görs när det är "för sent" dvs partikelfiltret fullt.
Jag gjorde det dock i förebyggande syfte då jag märkt att bilen börjat genererat oftare än vanligt.
Okej.
Den regenerering som bilen själv utför under körning är kanske inte lika effektiv antar jag?