NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V50PlusV40
#1592851
Det stod att bilen skulle varva mellan 1500 - 2500 rpm.
Det började bra med att bilen sakta men säkert ökade varvtalet men den stannade inte vid 2500 rpm, utan fortsatte ända upp till 4000 rpm. Där någonstans tryckte jag ner koppling för att få avbryta och det var som att rycka i nödstoppen, motorn tvärdog.

Vafan hände? Nu kanske jag var feg som avbröt men det kändes inte rätt att den skulle varva så mycket.
Har det hänt något liknande för någon annan? Går den ner i varv och håller sig vid 1500-2500 lite senare?

Bilen är en Volvo V50 1.6 Drive 2010
av V50PlusV40
#1592962
kvillebäck skrev: ons 23 okt 2024, 07:18 Den varvar 4000-4200 RPM tills den är klar. Tar 5-10 min. beroende på hur illa det är när du börjar.
Tack för info, då ska jag försöka hitta en avlägsen parkeringsplats och inte så mitt i ett villakvarter som vid mitt tidigare försök. :oops:
av Knutkors
#1593273
Hej

Jag är nyfiken.

Är detta något man gör i förebyggande syfte eller är det en åtgärd man gör pga problem med partikelfiltret?
I vilket skede, när partikelfiltret delvis är igensatt eller när det är fullt?
av V50PlusV40
#1593362
Knutkors skrev: sön 27 okt 2024, 21:15 Hej

Jag är nyfiken.

Är detta något man gör i förebyggande syfte eller är det en åtgärd man gör pga problem med partikelfiltret?
I vilket skede, när partikelfiltret delvis är igensatt eller när det är fullt?
Det vanligaste är väl att det är en åtgärd som görs när det är "för sent" dvs partikelfiltret fullt.
Jag gjorde det dock i förebyggande syfte då jag märkt att bilen börjat genererat oftare än vanligt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1593383
Nu har vi (frugan) en bensinbil med partikelfilter (Subaru XV -21). Där tänds en lampa när filtret börjar bli fullt. Då kan man regenerera medan man kör. Dock behöver man en relativt bilfri miljö, gärna en lång backe utan fartkamror. Dessutom har behovet för regenerering minskat till nästan 0 sedan dom (Subaru) började använda C olja (Low SAPS olja) som original olja (5W30 istället för 0W20}
av kvillebäck
#1593424
Min åsikt är att man skall använda C-klassad olja på PSA-dieslarna också. (1,6 och 2,0) När motorerna sitter i andra fabrikat så skall det vara C-klassad olja och då är det inte något rekommenderat byte av filtret vid 12000 mil. Man kan bara gissa varför Volvo valt en sämre olja ur partikelsynpunkt och byte av filter vid 12000 mil och inte som Peugeot/Citroen med tvätt/byte vid behov och C-klassad olja.
av Knutkors
#1593455
V50PlusV40 skrev: mån 28 okt 2024, 22:14
Knutkors skrev: sön 27 okt 2024, 21:15 Hej

Jag är nyfiken.

Är detta något man gör i förebyggande syfte eller är det en åtgärd man gör pga problem med partikelfiltret?
I vilket skede, när partikelfiltret delvis är igensatt eller när det är fullt?
Det vanligaste är väl att det är en åtgärd som görs när det är "för sent" dvs partikelfiltret fullt.
Jag gjorde det dock i förebyggande syfte då jag märkt att bilen börjat genererat oftare än vanligt.
Okej.
Den regenerering som bilen själv utför under körning är kanske inte lika effektiv antar jag?
Volvo v60 T8 2020 Hybrid

Säljaren lade bara på 25% moms på[…]

XC60 med stort elfel

Har du hittat felet?

Bakljus v70 2007

Hej! Har lyckats få loss det mellersta baklj[…]

Hej Dessa instrument är till för att sl[…]