Sida 1 av 1

Spridare+nummer

Postat: fre 06 sep 2024, 12:46
av vägkung
Hej!
Ska byta spridare snart, och på mina nuvarande spridare finns en 5:a följt av ett nummer (9657144580) och nedanför står det HA25 42740.
På de jag ska byta till är det lika nummer, alltså en 5:a och 9657144580, men ett annat nummer nedanför (JB17 42579)
Frågan är, kommer det att funka att byta till de med som har ett annat nummer, alltså till de med annat nummer (JB17 42579)?
Eller måste jag då koda de "nya" spridarna?
Har läst någonstans att så länge utbytesspridarna har lika nummer (5:an) och artikelnummer) så ska det bara vara att byta rakt av.
Så vad säger ni?

Re: Spridare+nummer

Postat: fre 06 sep 2024, 14:00
av flub
Spridare är ganska dumma de har bara 2 poler. alltså ingen vet hur de fungerar. Men eftersom de är av piezotyp och är extremtsnabba och väldigt unika så är de kodade hur de doserar.
Därför behövs koden för att lägga in i systemet för datorn ska veta hur mycket bränsle en puls ger.
sen kommer det som sagt fungera ändå eftersom spridaren är dum. den har ingen återkoppling förutom de andra givarna längre fram i bilen talar om att bilen går dåligt eller så. men det kan ju vara nåt annat.

EDIT: jag kollade iofs inte vad det gällde för spridare eller motor efter som du skriver inte det men jag antog en diesel.

Re: Spridare+nummer

Postat: fre 06 sep 2024, 18:24
av vägkung
V50 diesel 08:a
Ok, då blir det alltså att koda "de nya" då.
Finns det olika koder beroende på vilken bil (diesel) och årsmodell, eller är det "bara" en kod för låt säga V50 diesel?

Re: Spridare+nummer

Postat: fre 06 sep 2024, 20:05
av flub
Vet fortfarande inte vilken motor det gäller.
Men koden är alltså unik för spridaren (om vi pratar om piezospridare, står på enheten). den koden är vad du matar in till ECU'n.

Re: Spridare+nummer

Postat: fre 06 sep 2024, 20:27
av vägkung
D2.0