NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RampARTED
Har en Volvo v50 2.0d 2008 som har börjat krångla, bilen har börjat under färd att hela bilen dör, instrument panelen dör, även motorn dör samtidigt som panelerna där, sen när instrument panelen vaknar så reagerar bilen på att jag gasar igen, El fel? Dåligt batteri? Är typ som att någon dödar hela bilen typ?
av kvillebäck
Brukar börja med nytt bränslefilter. Är det speciellt i uppförsbackar? Kraftiga svängar? Är den svårstartad att få igång igen? har du läst ut några felkoder?
Användarvisningsbild
av RampARTED
kvillebäck skrev: lör 31 aug 2024, 15:34 Brukar börja med nytt bränslefilter. Är det speciellt i uppförsbackar? Kraftiga svängar? Är den svårstartad att få igång igen? har du läst ut några felkoder?
Har precis bytt bränslefilter, bytt även batteriet, är efter jag gasar på med bilen så börjar hela instrumentpanelen blinka och likaså all gas försvinner i takt med blinkandet... Har bytt multirem nyligen för den gick av men märkte det ej på en gång märkte det när hela bilen och alla dessa funktioner dog, servo styrningen bland annat. Får bara 2 felkoder om bränslet, och de har jag haft sen jag bytte mina bränsleför under bilen för 1 år sen.
Användarvisningsbild
av RampARTED
Marnlasse skrev: lör 31 aug 2024, 15:42 Kanske generator problem??
Är inne på det med för bytt multirem efter denne fått av och jag körde utan rem tills hela bilen gav upp, märkte ej det tidigare tyvärr...
Användarvisningsbild
av RampARTED
kvillebäck skrev: lör 31 aug 2024, 15:34 Brukar börja med nytt bränslefilter. Är det speciellt i uppförsbackar? Kraftiga svängar? Är den svårstartad att få igång igen? har du läst ut några felkoder?
Och får vänta ca 1-2min innan jag kan starta den igen.
Användarvisningsbild
av RampARTED
Den dör alltid när motorn hamnar på mitten i värmen (bifogar bild)
PXL_20240902_143332667.jpg
PXL_20240902_143332667.jpg (1.19 MiB) Visad 2840 gånger
av kvillebäck
För mig finns inget känt samband. Mycket märkligt. 2,0D är inte min starkaste sida. jag TROR tempmätaren är ett villospår.
Tror det är elektriskt relaterat. börja med de grövsta kablarna och kolla så de sitter ordentligt fast i bägge ändar. Har du en liten fyrkantig låda på sidan av batteriet där kablarna går in så öppna den och kolla så allt sitter fast och säkringarna är hela. Kolla ALLT som skall sitta fast på generatorn i kabelväg.
Generatorn som tidigare varit uppe kan vara ett riktigt spår. Någon gång skall det ju komma ett måndagsexemplar med.
Ställ bilen på tomgång tills tempmätaren går förbi det kritiska läget för att utesluta ett samband däremellan.

Lycka till!
Användarvisningsbild
av RampARTED
kvillebäck skrev: mån 02 sep 2024, 17:40 För mig finns inget känt samband. Mycket märkligt. 2,0D är inte min starkaste sida. jag TROR tempmätaren är ett villospår.
Tror det är elektriskt relaterat. börja med de grövsta kablarna och kolla så de sitter ordentligt fast i bägge ändar. Har du en liten fyrkantig låda på sidan av batteriet där kablarna går in så öppna den och kolla så allt sitter fast och säkringarna är hela. Kolla ALLT som skall sitta fast på generatorn i kabelväg.
Generatorn som tidigare varit uppe kan vara ett riktigt spår. Någon gång skall det ju komma ett måndagsexemplar med.
Ställ bilen på tomgång tills tempmätaren går förbi det kritiska läget för att utesluta ett samband däremellan.

Lycka till!
På tomgång dör ej bilen, kan gasa upp den så motorn blir varm och den dör ej, den dör ENDAST om jag åker med den.... Har tittat kablarna och även gjort i ordning jordskenorna utan resultat, påväg in till Biltema och köper en felkodsläsare för Volvo för 1100kr, hoppas den kan guida mig lite mot vad som spökar....
Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

UPPDATERING När vi mäter cem-high/vit […]

VOC Service

Troligen back up batteri byte och en uppdatering a[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Det man bör veta är att D5orna hos SPA h[…]