- fre 12 jul 2024, 00:47
#1583710
Hej!
Jag har en Volvo V50 2.0 D Powershift Kinetic Euro 4, från 2010. Har haft den i 4 månader.
Den har börjat dö sporadiskt under körning enligt följande:
1. Varningsmeddelande om ABS-systemet visas och ikoner för ABS, anti-sladd och motor tänds upp.
2. Samma sekund dör motorn, men strömmen är fortfarande på
3. Man får stanna vid sidan av vägen
Första gången detta hände startade den direkt med nyckeln som vanligt, och jag körde iväg.
Andra gången gick det inte att vrida nyckeln till 0 så nyckeln satt fast i låset. Växellådan var låst på D. Försökte man starta lät det inget startljud utan motorn var helt död. Bogserades till verkstad där den står idag sedan en vecka.
Mekanikern på verkstaden lyckades starta bilen med startkablar. Han kan inte tyda några felkoder eftersom det tydligen spammas felkoder när en bil dör på detta vis. Han lyckas inte återskapa felet: har testkört många mil och hettat upp den ordentligt, och även utsatt den för fukt (genom regn). Han misstänker generatorn eller styrsystemet men har inga fakta, eftersom testerna han gjort inte visar några fel, och han vill inte byta några delar i blindo.
Någon som har varit med om något liknande eller har några tips?
Stort tack på förhand,
Victor
Jag har en Volvo V50 2.0 D Powershift Kinetic Euro 4, från 2010. Har haft den i 4 månader.
Den har börjat dö sporadiskt under körning enligt följande:
1. Varningsmeddelande om ABS-systemet visas och ikoner för ABS, anti-sladd och motor tänds upp.
2. Samma sekund dör motorn, men strömmen är fortfarande på
3. Man får stanna vid sidan av vägen
Första gången detta hände startade den direkt med nyckeln som vanligt, och jag körde iväg.
Andra gången gick det inte att vrida nyckeln till 0 så nyckeln satt fast i låset. Växellådan var låst på D. Försökte man starta lät det inget startljud utan motorn var helt död. Bogserades till verkstad där den står idag sedan en vecka.
Mekanikern på verkstaden lyckades starta bilen med startkablar. Han kan inte tyda några felkoder eftersom det tydligen spammas felkoder när en bil dör på detta vis. Han lyckas inte återskapa felet: har testkört många mil och hettat upp den ordentligt, och även utsatt den för fukt (genom regn). Han misstänker generatorn eller styrsystemet men har inga fakta, eftersom testerna han gjort inte visar några fel, och han vill inte byta några delar i blindo.
Någon som har varit med om något liknande eller har några tips?
Stort tack på förhand,
Victor