NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tobbej
#1577519
Har köpt en v50 som inte vill starta. Började med bränd startmotor som nu är bytt. Går runt nu men vill inte starta. Är luft i bränslrslang men har ej fått ur luften än. Verkar läcka i slangen till pumpen ( ny beställd)
Nu till insuget som verkar speciellt. Båda spjällen är öppna. Det vänstra (plaströret ) verkar helt slappt. Högra ( tryckslsng) verkar allafall va fjäderbelastat. Ska det vara så båda öppna?
Satt bara en vacuum slang till det spjället med plaströret ej det med slangen är det rätt?

Mkt funderingar nu hoppas nån kan svara😊
av binkie
#1577595
Spjället är ett bypass spjäll. Vid förbränning av sotfiltret så går laddluften genom spjället med en stålskiva. Luften går då inte genom laddluftkylaren. Vid normalt driftläge så går den genom plastspjället. Det spjället ska vara öppet under körning och stängas igen just när du stänger av motorn. Blir då en mjukare avstängning av motorn.

Dessa spjäll fastnar ibland i stängt läge, då startar inte motorn, eller så blir de rensade i kuggdreven och blir slappa. Det ska vara varsin vacuumslang till vardera spjäll.
av binkie
#1577602
Ner till magnetventilerna som sitter typ under generatorn, de är oranga. Själva slangarna uppe vid spjället brukar svälla upp av olja och sen glida lös. Slangen som du saknar är nog inte så långt borta.
av binkie
#1577663
tobbej skrev: tor 02 maj 2024, 17:36 Det högra spjället om man står framifrån vart går den vacvvmslangen?
Nu var det länge sedan jag skruvade i dessa motorer men vad jag minns så ska slangarna följa varandra ner till magnetventilerna.
Balansaxel?

Vilka pissrövar. Jag förstår var[…]

Bakfjädrar.

Det fick bli en begagnad originalfjäder med s[…]

Kör på och frågar när jag &a[…]

Några gånger när jag ska starta b[…]