NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoPowa
#1576118
Hej på er! Hade varit tacknämligt med lite diagnostisk assistans avseende min V50 D2 -12 som jag köpte tidigt i vintras, vet därmed inte om detta är ett gammalt problem. Bilen fungerar toppen för övrigt och jag är mycket nöjd med den.

Hur som helst så har den ett problem:
I vintras behövde jag inte bilen på ett längre tag, så för att inte batteriet skulle dräneras så tog jag ur det, bilen blev faktiskt bara stående en månad och jag satte i batteriet och startade upp bilen. Då kom det upp i skärmen felmeddelandet avseende strålkastare , typ ”Strålkastarfel, service erfordras.”. Startade om bilen och felmeddelandet har hållt sig borta sedan dess och har inte tänkt på det mer. Dock en kväll nyligen så parkerade jag mot en vägg och såg att ljusbilden från hö strålkastare stod lägre än vänstra. Tog och startade om bilen och då noterar jag att enbart vänster sida den här ”upp-ner-upp-justeringen” vid start av bilen. Höger sidas strålkastare lyser statiskt ledset neråt hela tiden på så vis.

Har ingen vida och har inte läst felkoder. Har läst på lite vad och jag tänker att det borde vara internt fel (kanske motorn som sköter höjdjusteringen) i strålkastaren eller den här strålkastarstyrenheten innanför framskärmen. I och med att problemet enbart är på en sida så lär det väl inte vara lastsensorn vid bakaxeln antar jag.

Antar att diagnostiken blir att bara byta plats på strålkastarna och se om höger strålkastare rör sig när den sitter i vänstersidans sladd o vice versa.

Är det någon som är så säker på att det är den styrenheten så jag kan beställa direkt eller är det något helt annat jag missat som är värt att överväga?

Ha en fin kväll!
/Emil
#1576639
Hade samma problem på min V50 2008, för några år sedan. Höger strålkastare reglerade inte in höjden.
Jag bytte styrelektroniken som sitter på strålkastaren.
Köpte från en firma som heter lichtex.de. Kostade då 1200kr.
Volvos nr. är 1307329210.
Bilagor
20161105_132911_Den köpta till höger strålkastare.jpg
20161105_132911_Den köpta till höger strålkastare.jpg (2.01 MiB) Visad 148 gånger

Var hos forhandler i dag og fikk fastslått a[…]

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]