NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nissebrun
#1575332
Nu ikväll när jag skulle ställa in bilen ( V 50 1.8 F ) i garaget så betedde den sig väldigt märkligt. Den startade precis som vanligt men när jag försökte gasa så ville den bara tvärdö. Jag håll på en stund men varje gång jag gasade så blev det samma resultat, den vill stanna. Jag har tidigare upplevt en lite ”råare” ljud vid tomgång och även vibrationer om det kan ha något samband eller vara någon ledtråd. Har tyvärr ingen möjlighet att läsa ut felkoder nu och tackar därför för tips.
Användarvisningsbild
av HCP
#1575336
Försök låna en felkodsläsare, innan det är det som att stoppa lappar i en hatt och dra en, det blir gissningar som är mer eller mindre nära felet.

Kan vara allt från kasst batteri, vilket faktiskt hände mig på en 2.0F som vägrade starta, efter uppladd av batteri gick den fint igen. Till svårare saker som tändspolar, stift, insugsluften, läckage på vakuum till bränsletrycksproblem eller pumpproblem.

Finns många här som har en Vida-burk på forumet, som säkerligen kan hjälpa dig mot en påse bullar för en utläsning
av nissebrun
#1575620
En koll på verkstan visar tyvärr inga felkoder . Mekanikern misstänker spjällhuset. Någon som vet spjällhusets funktioner och ev. felkällor ? Startar jag bilen och låter den gå några minuter på tomgång så verkar den uppföra sig normalt. Försöker jag röra gasen direkt så vill den bara dö.
Användarvisningsbild
av HCP
#1575860
Går att rengöra spjällhuset, ibland blir det koks o skit så det inte stänger ordentligt och läcker tjuvluft, så bränsleblandningen blir felande gentemot vad datorn förväntat sig.

Att den dör vid uppstart tyder på något vid uppstartsfasen, då är det mest datorn som styr över vilka värden som ska gälla för t.ex. bränsle och luftmängder under kallstart, efter den perioden passerat är det motorns sensorer som tar över, t.ex. vakuum, temp och lambda som styr,
Så det kan stämma att spjällhuset är lite tokigt. du gasar och den släpper in mer luft - men datorn fick inte signalen att nu kommer de mer luft.

Testa ta lös insugsslangen och kika, använd telefonen och filma så slipper du böja dig i riktningar som bara skedde när du va nyfödd.
Fyra torxskruv oftast den sitter i så går att ta lös rätt simpelt för rengöring.

Osäker om dessa går att mäta, men man kan på de flesta använda multimeter och mäta motstånd och röra på spjället för att se så det inte är avbrott i signalen, det kan också ge knepigheter.
Kika på youtube "clean throttle body volvo" och liknande. Lite bromsrengöring och en tandborste brukar jag köra med.
Öppna bilen

Vet ej hur det gått för TS, men fö[…]

Var hos forhandler i dag og fikk fastslått a[…]

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]