NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BMALM
#1573502
Hej !
Köpte en V50 2.0D nyligen och har en del frågor . Det kommer mycket svart sot och bilen hackar vid gas pådrag. Jag har fått upp felkoderna P2584 Additive control module requested MIL llumination P2002 Diesel particulate filter efficiency below threshold bank 1 och på instrument panelen står det motorsystem service erfodras . Kanske kan DPF vara igensatt eller behövs rengöras och att Eolys fyllas på eller kan det vara något annat som EGR ventil mm som kan vara fel . additiv är fyllt för ca 1500mil och dpf är bytt för ca 3500 mil .

Idag då jag körde upp bilen på en ramp för att kunna titta på dpf och dess anslutningar (som såg hela ut) hörde jag ett väsande från intercooler,n så jag har ju uppenbart något läckage från den och det är väl kanske den troliga orsaken att det kommer mycket svart sot och den hackar vid gaspådrag då bränsle luftblandningen blir fel , eller vad tror ni?
Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]

Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]