NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marcusj93
#1573402
Hej!
Provar att göra ett inlägg här för att se om någon kanske haft liknande fel eller om någon kanske kan lista ut vad felet är.

Bilen är en V50 D3 2012

Bilen är orkeslös, svårstartad och elfel service lyser med batterilampa samt motorlampa.
Dimljus samt positionsljus lyser ej på vänster sida, inget fel på lamporna (har bytt lamporna och testat på höger sida med samma lampor från vänster och dom funkar.
Dimljus på högersida lyser när reglage för lysen står på ”0”.

Felkoderna:
P06A700
P06A800
B108700
P040500
P241300
P262100
P262200
U012000

Läst koderna med vida och bytte därefter dessa delar:
EGR + Kylare
Spjällhus
LMM
Batteri
Generator + regulator
Kamaxelgivare
Bränslefilter

Börjar tro på elfel, kabelbrott eller liknande då varken can bus till generator verkar fungera, egr och spjäll verkar inte ha bra kontakt och lysena.

Generatorn laddar och uppmätt med voltmätare men ingen signal, kollar jag i vida visar den inget.
Spjällhusets läge ligger på 99.2% hela tiden.
EGR ventil position 9.18% hela tiden.
EGR lägesgivare 20% hela tiden.

Det märkliga jag kan tycka är att om jag raderar alla koder och försöker starta bilen går det inte, startmotor tuggar och tuggar men tänder inte till, drar jag ut kontakten till spjällhuset så hoppar den igång och när den fått gå på tomgång ett tag så kan jag stoppa i kontakten igen och då startar bilen sen.

EGR och spjällhus är adapterat med vida.

Någon som har någon idé vart jag kan fortsätta eller visa mig till rätt riktning?

Tack!!!
Senast redigerad av 1 Marcusj93, redigerad totalt 0 gånger.
av Alx
#1573423
Kolla så allt är rent och fint samt att alla kontakter sitter ordentligt i CEMen (den med alla säkringar i) under handskfacket
Användarvisningsbild
av lennarte
#1573600
När du får felkoder på något och byter någon detalj måste du nolla felkoderna själv innan det fungerar som det ska igen. Ingen annan gör det för dig. Om du fortsätter köra efter du bytt en del som genererat felkod utan att "nolla" felkoden, vet ju inte bilen att felet är fixat
av Marcusj93
#1573620
lennarte skrev: tis 19 mar 2024, 19:18 När du får felkoder på något och byter någon detalj måste du nolla felkoderna själv innan det fungerar som det ska igen. Ingen annan gör det för dig. Om du fortsätter köra efter du bytt en del som genererat felkod utan att "nolla" felkoden, vet ju inte bilen att felet är fixat
Hmm, är inte helt med på vad du menar egentligen. Förstår ju det du skriver men har du läst inlägget?
Självklart nollar jag koderna om något byts, problemet är att bilen inte vill starta så fort koderna nollas så man får dra ut kontakten till spjällhuset för att starta sen koppla in den igen…
EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]