NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1572676
Idag möttes jag av den ljuvliga upptäckten att det står och droppar bensin från min bil. Trodde först tanken rostat, men såg vid en närmare koll att den är i typ ABS plast eller nåt åt det hållet och den ser fräsch ut. Det ser ut som att det läcker bensin på ovansidan av bränsletanken. Jag har bara gjort en snabbkoll än så länge, men inte hittat så många bra videos kring ämnet.

Jag har försökt hitta något sätt att tömma tanken så det inte ska rinna ut 30 liter på marken bara, men har inte hittat något bra sätt. Får inte ner slang via tanklocket p.g.a. slangningsskydd antar jag. Försökte även koppla loss slangarna från tanken/(pumpen?) till rören som går fram till motorn. Verkar ju dock vara två rör och den ena kopplingen har jag svårt att komma åt med biltemas bränslefiltertång som funkade på den första. Hoppades kunna vrida på nyckeln och pumpa ut all bensin via nån av dem, men det kom inget ur den jag lyckats öppna.

Tack och lov så verkar det bara stå och droppa bensin tills ledningarna tappat trycket så det verkade inte droppa mer nu när jag lämnade bilen. Det verkar som sagt läcka från ovansidan av bränsletanken och jag antar som sagt att pumpen sitter där och att den eller någon koppling läcker.

Någon som har några erfarenheter och dels har tips på hur jag ska få ur bensinen så att inte allt förgås, men även såklart om någon har några idéer om vart det kan tänkas läcka? Läste i all hast angående att tömma tanken att bränsletanken kanske går att komma åt på ovansidan om man tar bort baksätet så jag började kika lite på det och skruva loss dynorna, men sen när jag insåg att hela bänken för alla säten måste ut tänkte jag att man kanske ska spara det tills man vet att det ger något att öppna upp där, t.ex. att jag kan hitta läckan, byta del/laga utan att koppla loss och montera ner bränsletanken som kanske inte ens läcker i sig, för ett hål på ovansidan av tanken borde ju inte stå och droppa utan pumpen eller nåt måste ju sitta där och läcka när den sugit upp och pumpat bensin hela vägen fram till motorn.

Kommer väl antagligen söka svar själv hela natten, men om någon vet på rak arm vad det troligtvis är så uppskattar jag alla tips och råd.
#1573094
Efter många om och men lyckades jag få ut den mesta av bensinen. Man fick öppna upp påfyllningsslangen vid tanken och slanga därifrån.

Själva kontakten för bränsleslangen till motorn på bränslepumpen verkar ha spontanspruckit. Jag skulle ta loss slangen vid kontakten där för att få ut tanken men hade lite svårt att komma åt och precis när jag backat ut verktygen för att ta nya tag så ploppar den bara av med hankontakten kvar i honan i slangen. Måste varit här den varit sprucken och läckt. Läckan uppstod ju när bränsleröret mellan tanken och motorn trycksattes så finns ju inte så många fler ställen heller som det borde kunna vara efter att ha sett hur det ser ut. Verkar tyvärr omöjligt att ersätta mindre delar så blir nog till att köpa en komplett ny pump och eventuellt anslutande bränsleslang.

Men vad onödigt knepigt det verkar vara att få tag i bränsleslang med kontakter på. Kollar på www.volvopartswebstore.com för att identifiera rätt delar och där har de såklart, men för typ 600kr. Dock omräknas från dollar, vet inte vad bilia tar. Men konstigt att inte biltema eller skruvat verkar ha någon bränsleslang med kontakter och jag har inte sett att de säljer kontakter för montering heller.
#1573153
kvillebäck skrev:Vet inte hur det ser ut på bensinaren men kan du inte bara byta mot 10 eller 8mm bränsleslang och vanliga klämmor?
Ja det kanske är så man gör när man fixa själv på hemmaplan eftersom kontakterna/kopplingarna eller slangar med kontakter inte står att finna. Men ditt tips kanske visar sig vara ännu värdefullare än så. Har nämligen en kort stump kvar av pipen slangen ska fästas i. Kan jag klämma fast en slang så att den sitter så slipper jag köpa en komplett ny pump av Bilia för 9.000kr. Blir ju mer av en klipp och klistra lagning då, men inte värt att kasta hur många tusen som helst på en 20 år gammal risrullare även om den bara gått 15.000 mil.
Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Fireline (Fisklina)

Fyllt tanken på Ingo som har nedsatt pris i […]

Bilen går normalt annars? Du får g&ari[…]