NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emka
#1572643
Jag får ingen ordning på mitt avtagbara drag, och jag pallar inte köpa nytt för något som aldrig används så har bokat tid för att regbesiktiga bilen utan drag. Vad gäller för att de ska köpa att det ska gå igenom? Själva fästningen sitter ju med två bultar, skulle det räcka att lossa dem och ta ut fästningen så att det inte går koppla krok, eller måste vinkelslipen fram och skära bort en del av ramen för att det ska gå igenom?
Användarvisningsbild
av HCP
#1572645
Har inte reglerna ändrat sig nyligen så räcker det med att ta bort infästningen för kroken och ta bort elen.
Användarvisningsbild
av HCP
#1572685
Yes, skruva av det så du inte "enkelt kan återställa dragfunktionen" som en besiktningsvän sa.
Och ta bort all elektronik, eller åtminstone bort med koppen och sätt allt i en låda eller nåt så de inte heller kan återställas - enkelt.
av Alx
#1572857
Man behöver inte göra de så det inte går att återställa. Klart man ska kunna återställa till dragkrok om man vill de. Om bilen är omreggad till utan krok så kan man montera krok dagen efter och göra reggningen till nästa besiktning. Men varför skulle man vilja göra så?
Användarvisningsbild
av HCP
#1572858
Alx skrev: mån 11 mar 2024, 22:18 Man behöver inte göra de så det inte går att återställa. Klart man ska kunna återställa till dragkrok om man vill de. Om bilen är omreggad till utan krok så kan man montera krok dagen efter och göra reggningen till nästa besiktning. Men varför skulle man vilja göra så?
Ingen har skrivit så heller ;-) , jag skrev "inte enkelt kunna återställa".
Om man bara tar ut en löstagbar krok, då kan fordonet "enkelt återställas" till att dra släp igen genom att klicka dit kroken.

Att ta bort infästningen med 2 skruv och ta väck elen är tillräckligt för att uppnå detta.
Man måste inte sabba allt för att uppnå det.
av emka
#1572915
Alx skrev:Man behöver inte göra de så det inte går att återställa. Klart man ska kunna återställa till dragkrok om man vill de. Om bilen är omreggad till utan krok så kan man montera krok dagen efter och göra reggningen till nästa besiktning. Men varför skulle man vilja göra så?
Men, man behöver ju inte regga ny dragkrok sedan 2013? Så i praktiken kan jag efter besiktningen sätta tillbaka infästningen och vid tillfälle köpa ny krok och dra ett släp om jag önskar? Kollar de ens funktionen på ett demonterbart drag på besiktningen om inte drag finns med som regg?
Alx skrev:Man behöver inte göra de så det inte går att återställa. Klart man ska kunna återställa till dragkrok om man vill de. Om bilen är omreggad till utan krok så kan man montera krok dagen efter och göra reggningen till nästa besiktning. Men varför skulle man vilja göra så?
av Alx
#1572939
Fråga gärna på besiktningen om de måste prova ett demonterbart drag om de inte är reggat för de och återkoppla här.

Reggning måste utföras och de görs vid nästa besiktning. En besiktning på kroken behöver ej utföras om de är EU krok på en EU typad bil.

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]

Felmonterade däck

Jag bytte däck för sisådär 1 […]