NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emilfranzzon
#1572482
Hej! Någon som har tips på vad felet kan va?

Får upp en ABS lampa i bilen, där det står ABS/antispinn service erfordras…
I samband med detta så slutade även farthållaren att fungera!

Har felsökt via icarsoft då säger felkoden, weel speed sensor vänster bak, bytte då givaren, felet kvarstod, sen bytte jag hjullagret då man hört kransarna kan vara känsliga, (inbyggt i hjullagret) men felet kvarstår fortfarande…
För övrigt så har jag även bytt givarna fram..

Ska in på besiktning ett par dar så alla tips uppskattas.

Bilen är en 2005a som gått strax 30k mil som jag lagt alldeles för mycket pengar på .
Börjar tröttna..
Användarvisningsbild
av HCP
#1572501
Inspektera kabeln också, har skavts av för mig på två ställen (nära innerskärm och bakaxel) och gjorde som du, bytte delar först :-)
av dieselputte
#1572562
Tror nog mer på HCPs spår. Får man utpekat en specifik givare via ABS modulens styrenhet har man kommunikation med styrenheten och då lär det knappast vara knas i CEM.

Prova även att ta bort givare, duscha i rostlösning och blås rent med tryckluft. Finns de som haft problem med rostflagor som stör givaren.

Hoppas det löser sig.
av nltpett
#1574852
Hade problem med felkoden i min V50 innan hjullagret till ena bakhjulet gav upp. ABS lampan lyste en månad innan det började bli hörbart lagerljud. Efter byte av hjullagret (med återmontering av gamla givaren) fungerade allt som det skulle.
av nltpett
#1574853
nltpett skrev:Hade problem med felkoden i min V50 innan hjullagret till ena bakhjulet gav upp. ABS lampan lyste en månad innan det började bli hörbart lagerljud. Efter byte av hjullagret (med återmontering av gamla givaren) fungerade allt som det skulle.
Har du möjlighet att kolla kontinuitet i kablarna? De går fram till ABS-enheten som sitter i närheten av bromsservot.

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som […]

Volvo 960 dricker mycket

Hej, jag har volvo 960 2.5L automat. Den dricker d[…]

Hej, har en Volvo s40 2. Varvtalet ligger kvar (st[…]

Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]