NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rosch90
#1572041
Tja.

Som rubriken lyder är det dags för mig att byta mina länkarmar i framvagnen båda sidor. Bakre bussningen på båda armarna var slitna.

Jag har tänkt att göra bytet själv så det inte verkar vara speciellt komplicerat. Men min fråga till er är om någon vänlig själ vet vilket moment skruvarna och muttern ska dras med?

Ska tydligen vara 3 st skruvar och en mutter. Någon som har koll?

Ser också att det finns en länkarm som är 18 mm och en som är 21mm, gissar att det är leden man menar som kan skilja sig. Vet någon vilken det skall vara till en 2011 d2a?

Tack på förhand.
av Rosch90
#1572852
Inget svar här från någon tyvärr. Till er som i framtiden undrar det som jag undrade är svaret följande enligt volvo:

Samtliga skruvar dras till 60nm plus 90 grader. Muttern till leden dras till 70nm
Användarvisningsbild
av HCP
#1572870
20FJan skrev: mån 11 mar 2024, 22:29 Hur slitna är de när det är dags att byta? Märks det skillnad på väghållningen. Försökte kolla mina med en kofot, går ju att se en liten spricka på insidan när jag bryter.
https://1drv.ms/v/s!AsfD2l1X30kZ6WhLb_Cg3gXi943e
Brukar märkas vid acceleration att det vibrerar i olika hastigheter, mest vid start från stopp och ibland uppåt 70-90.
Fenomenet kan ibland vara drivaxlarna också, så man ska inte lita blint på just dessa.
Kolla även kulleden ute vid navet på länkarmen, är de okej kan man bara byta de bakre bussningarna om man kan pressa dit dem själv.

Den sprickan hade jag inte bytt för nu på direkten, möjligen börjat planera för att byta dem framåt sommaren, beroende på hur mycket man kör och om man vill planera utgiften etc.
Väntar man för länge börjar det slita och dra i andra leder så man får byta mycket mer, men tycker inte dina är i någon akut fas, då brukar hela centrumet vara löst och floppa omkring :-)
av 20FJan
#1572871
Tack, det är snart ett år och 1000 mil sedan jag filmade. Sen är vägarna häromkring usla, spår, potthål och farthinder som gör livet hårt för bussningarna. Har faktiskt köpt delarna och tänkte ge mig på ett byte när som helst…
av Rosch90
#1573274
Jag kan inte riktigt avgöra ”när” det börjar bli dags att byta. Men som har skrivits här tidigare så vibrerade min bil ganska ordentligt vid inbromsning och acc. Fick dessutom 2a på besiktningen på båda sidorna 😃 när jag tog loss båda sidorna så var de rejält spruckna båda två.

Jag köpte 2 nya och bytte båda. Tänkte att det är lika bra att byta hela istället för att trixa med att press ur bussningen. Det skilde sig dessutom inte många hundralappar mellan endast bakre och hela länkarmen.

Lite trögt var det att passa in den bakre bussningen mot skruvhålen, fick använda en till domkraft för att matcha skruvhålen. Har du xenon så behöver du få dit en blindmutter så du kan fästa nivågivaren på länkarmen (passagerarsidan). Jag gick till en bekant som svetsa dit den istället.

Annars smidigt byte, hojta ifall du behöver tips om du ska byta snart.

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]