NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1571847
Hur gjorde du sist? Du bytte väl 2 spridare tidigare?

När jag skulle byta var det osäkert om nåt billigt program skulle lösa kodningen så jag lämnade iväg det, bilia skulle ha 595+595 tror jag det var för att koda en spridare.
Lokala adbildelar tog 8k för att byta 2 spridare och koda in dem inkl spridare.. men det är två år sedan nu.


Angående kodningen så kan du inte göra det i gråversionen av VIDA utan du behöver vara "live".
VDASH har kodning i prislistan men jag har som sagt inte provat.
#1572081
Marnlasse skrev:Kika på den här : https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000046392
Jag har en sån där biltemaläsare och än så länge har den varit bättre till andra bilmärken att läsa felkoder på.
Då de system jag vill komma åt på volvon inte fungerar.
CPM visar fel men kommer inte åt den.
DIESEL ENG. visar fel men kommer inte åt den.
Troligtvis att den inte får kontakt med dem antar jag felet är.
Och försöker jag gå till specialverktygen där jag antar spridaradaptering ska finnas så återgår den bara till startmenyn.
Har inte testat den på någon annan volvo än vår V50 D2 2011.
Men jag är inte imponerad...
#1572082
jag bytte en spridare på min, men osäker om ja har 4162 eller 4164 motorn, 115hk 2012 D2 v50

den lärde sig själv efter ett antal mil.. säkert 100-200 mil

gick bättre och bättre och tillsist som vanligt

men första milen gick den skit...
jag köpte även en såndär dator icarsoft nånting då de lovade att de kunde programmera spridarna... men det gick inte så ja skicka tillbaka den
#1572810
thestrut skrev:jag bytte en spridare på min, men osäker om ja har 4162 eller 4164 motorn, 115hk 2012 D2 v50

den lärde sig själv efter ett antal mil.. säkert 100-200 mil

gick bättre och bättre och tillsist som vanligt

men första milen gick den skit...
jag köpte även en såndär dator icarsoft nånting då de lovade att de kunde programmera spridarna... men det gick inte så ja skicka tillbaka den
Hittade den här beskrivningen på det stora internätet?

"Inlärningen går till så att man först kör motorn varm sen kör man på antingen 4 5 eller 6ans växel varvar upp till runt 2600 (minns inte exakta varvalet) och sen motorbromsar ner till ca 1600 rpm. Gör så tills motorn slutar rycka och knattra hårt."
#1572842
oskich skrev: mån 11 mar 2024, 14:51
thestrut skrev:jag bytte en spridare på min, men osäker om ja har 4162 eller 4164 motorn, 115hk 2012 D2 v50

den lärde sig själv efter ett antal mil.. säkert 100-200 mil

gick bättre och bättre och tillsist som vanligt

men första milen gick den skit...
jag köpte även en såndär dator icarsoft nånting då de lovade att de kunde programmera spridarna... men det gick inte så ja skicka tillbaka den
Hittade den här beskrivningen på det stora internätet?

"Inlärningen går till så att man först kör motorn varm sen kör man på antingen 4 5 eller 6ans växel varvar upp till runt 2600 (minns inte exakta varvalet) och sen motorbromsar ner till ca 1600 rpm. Gör så tills motorn slutar rycka och knattra hårt."
Ja den inlärningen stämmer bra men du ska ändå skriva in spridarkoden för att få det optimalt. Går att göra med Vida på åf då volvo lagt skriptet bakom en mjukvara, går inte med piratvida vad jag vet iaf.

Med en autocom går det bra.

Byter termostat - säljer bilen - köparen[…]

Kul att se att den är igång igen, om […]

Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&a[…]

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]