NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1571364
Hej Volvo vänner !
Köpte en C30 2.0D 2008 12000 mil vid års skiftet, fanns en del fel koder.
P0002
P2002
P0089
P0098
P242F
Motorn gick fint på tomgång i alla fall, men den visade i displayen typ 80L/100 km när man började köra sen stabiliserade sig, men motor lampan började lysa om man gav fullt gas pådrag, förmodade att filtret är fullt.
Jag bytte IAT senor och fick bort P0098. (den visade innan -50 grader nu visar den rätt temp i insuget)
Lyfte sen upp bilen och tömde DPF, (inte rengjorde) och la en bricka vid EGR till röret, mappade om bilen, och då försvann P242F.
Bytte bränsle filter och fick ut allt luft från systemet, (monterade en hand pump innan filtret får man soppa torsk så kan man inte starta den mer om det inte finns en pump) då försvann P0002,P2002,P0089.
Men fortfarande vid start när man kör iväg så visar det 80L+/100 km sen stabiliseras sig det igen. Bilen går fint i övrigt och inga felkoder visas. Någon som vet vilka värden man skall mätta med obd instrument, någon som har haft samma bekymmer.

Tack !
#1571472
Precis, den stabiliseras sig sen typ 0.5 L/mil vid 90 km/h etc. Men när jag startat bilen och kör iväg så är det 80L/mil, det betyder att något är galet. Det är inte fysiskt möjligt att den kan kasta in 80 liter milen, misstänker att någon givare ger fel signal eller högt/lågt värde.
Men har inga felkoder, på bränsle tryck regulator i pumpen, inte fel räls tryck och inte fel i bränsle temp givare i returen.
Fast jag inte får felkod, så kan det ändå visa för högt eller lågt värde.
Är någon som vet bör värde
Bränsle tryck regulator
Räls tryck
Bilen går bra övrigt, detta fenomen har varit innan den blev mappad.

Tack !
#1571477
Kör du tillräcklig sakta så är det fullt möjligt. Du lär behöva slira på kopplingen för att lyckas.

Just när du startar är den momentana förbrukningen riktigt hög. Att du kommer upp i 80 liter / mil är i alla fall för mig rimligt med den information du gett. Om du i konstant fart över 30 km/h efter ett tag fortfarande har 80 liter / mil så är det något som är fel.
#1571482
Jag skall göra en video.
Hade en annan bil av annat fabrikat, där jag hade typ 45L/mil men då var temp mätaren kass i motorn, men där med så stabiliserade det sig efter ett tag, när jag byttade temp mätare så kom det inte upp mer an 19L/mil, vilket var rätt.

Skulle vara kul om någon har en 2.0d här nere i söder så man kan jämföra.

Byter termostat - säljer bilen - köparen[…]

Kul att se att den är igång igen, om […]

Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&a[…]

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]