NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1571761
Tankade bilen fullt körde 200 km tankade fullt igen 18L, blandad lugn körning + grader ute södra Skåne.
Tog foto på värden 800 RMP 2000 rpm 3000 rpm.
Något är inte bra, den skall inte drar mer än min Merca V6 cdi som väger 2700 kg.
Misstänker bränsle tryck regulator eller något innan den som strular.
Pumpen kan inte vara sliten vid 12000 mil, har inga metall spån i filtret.
Kan någon kolla om bifogade värden är bra i bilderna.
Första 3000 rpm andra 2000 rpm tredje 800 rpm.
Bilagor
3000 rpm.png
3000 rpm.png (1000.12 KiB) Visad 229 gånger
2000 rpm.png
2000 rpm.png (1.2 MiB) Visad 229 gånger
tomgång.png
tomgång.png (1.45 MiB) Visad 229 gånger
#1571781
Dieselfiltret sitter före pumpen så spån från pumpen kommer du troligtvis inte se i filtret.
Bränsletryckssensorn stänger ner motorn direkt vid minsta avvikelse från det normala så den bör du nog också utesluta.
Hur du får bränslet så varmt, vet jag inte. Vet heller inte var den sensorn sitter, men gissningsvis på pumpen. Låna barnens örontermometer och kolla så det verkligen är så varmt där.
80/90 liter/mil är nu nere på en tiondel i alla fall.
Din förbrukning är ju under litern/mil så det verkar som om du faller inom ramen för ständig regenerering.

Jag skulle nog börja med att kolla det
#1571782
Bränsle temp sensorn är under insuget i retur röret man ser den om man tittar från sidan liten avlång plast bit som består av 3 slang anslutning och en kontakt.
Bilen regenerera inte, DPF är rensad på innehållet och mappad, Ja men 0.9 i blandad snäll körning är mycket för denna bil, min v6 cdi drar mindre i blandad körning som är nästan dubbelt så tung.
Den går mjuk och fint i övrigt, inga svart moln etc.
#1571808
Våäskan i Elosysen är full, men det är också bort programmerat. Om bilen fösöker renegera så borde olje nivå blir högre med, Men det är den inte, Jag misstänker Bränsletryck regulator strular, Jag har även märkt av luft bubblor vid gas på drag men vid tomgång så försvinner de. skall ta bort handpumpen i framledningen och försöka lufta den genom returen.
Återkommer med mer info.
#1572563
Äntligen bra nyheter.
Nu funkar den som skall, köpte en ny bränsle tryck regulator till högtrycks pumpen art nr:13150352.
Bilen drar nu mindre och visar och inget lag i displayen mer eller anormala värden som 80 liter per mil.

Ha det fint !
/Tompa

Jag högtryckstvättar aldrig med full sty[…]

Vindrutespolning

Bytte spolarpump få nu fungerar det igen👍

Oljud under bilen

Blir tokig på den här biljäveln, h[…]

Volvo 960 dricker mycket

Hej, jag har volvo 960 2.5L automat. Den dricker d[…]