NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1571020
Besiktigad idag- Framfjäder brusten samt damask vänster inser trasig
Volvo (Bilia ) vill ha 17.900:- sek för
Byte av framfjäder ( man bör byta båda enl. Bilia, annars kan bilen bli " sned och ving" )
Hjulinställning efter bytet
Byte drivmedelsdamask
Är det en rimlig kostnad ? Bilen har gåt 15.000 mil och är en 2012 - gott skick - fungerar bra för övrigt
Tänker att värdet på bilen kan vara max 60-70.000 sek det är 25-30 % av värdet på bilen
#1571026
Deras åtgärder är rimliga men priset är det inte. Gå till vilken allbilsverkstad som helst, det är inga svåra saker det här. Det kommer inte bli gratis där heller men jag gissar att du kan få ner priset 50% utan större problem.
#1571028
Det är ju bilia.. Volvo's dyraste bilverkstad runt om i Sverige..Rimligt för Bilia men för en privatperson? Absolut inte.
Gör som ovan skrev.. du sparar massor ATT inte reparera hos Bilia.
Har du en t.ex. allbilsverkstad men som inte gör hjulinställning. kolla runt däckfirmor; dom utför sådant.
#1571144
Vi råkade ut för en brusten framfjäder på V50D5 12.000mil och det lät som tusan i vissa lägen, så vi bedömde att avbryta resan. Turligt nog var vi i närheten av vår Bilia-verkstad så vi ringde vår 'senior-tekniker' där och fick en tid ganska omgående.. Han tyckte inte att vi behövde byta på bägge sidor, vilket jag knorrade lite över, men han är mycket erfaren och välrenommerad.. Och med tanke på priset så var vi ändå glada att vi slapp byta på bägge sidor. Kalaset gick på drygt 7.000kr.. Jag påtalade att det var ett hutlöst pris, men fick då svaret att en del av summan bestod av en 'säkerhetsbesiktning' av övriga framvagnen innan de släppte bilen..
#1571178
Jag som är en rätt amatörmässig mekaniker kan byta fjäderben utan någon "säkerhetsbesiktning" så varför ska en erfaren mekaniker göra det? Sist jag bytte fjäderben köpte jag ett på GE Parts för 2500kr och bytte själv på en kväll. Jag är som sagt långt ifrån något proffs. Detta är enkla saker och borde vara ett snabbjobb på vilket verkstad som helst. Förutom Bilia då tydligen.
Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&ari[…]

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave