NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1571181
Lövet skrev: tor 22 feb 2024, 15:08 Jag som är en rätt amatörmässig mekaniker kan byta fjäderben utan någon "säkerhetsbesiktning" så varför ska en erfaren mekaniker göra det? Sist jag bytte fjäderben köpte jag ett på GE Parts för 2500kr och bytte själv på en kväll. Jag är som sagt långt ifrån något proffs. Detta är enkla saker och borde vara ett snabbjobb på vilket verkstad som helst. Förutom Bilia då tydligen.
Förtydligande.. Besiktningen gjorde de på övriga delar i framvagnen.. Jag tyckte dock att han åtminstone kunde informerat om det innan, att det kostade 1.500 (om jag minns rätt).. Och sagt om vi kunde välja bort det.. Då hade det ju varit ok, om vi valt besiktningen.. Men men.. Allt gick så fort och vi var så glada ändå att de kunde fixa fjädern, mer eller mindre på dropin.. Det tillhör nog inte vanligheten :-).
#1571182
Okalettos skrev:
Lövet skrev: tor 22 feb 2024, 15:08 Jag som är en rätt amatörmässig mekaniker kan byta fjäderben utan någon "säkerhetsbesiktning" så varför ska en erfaren mekaniker göra det? Sist jag bytte fjäderben köpte jag ett på GE Parts för 2500kr och bytte själv på en kväll. Jag är som sagt långt ifrån något proffs. Detta är enkla saker och borde vara ett snabbjobb på vilket verkstad som helst. Förutom Bilia då tydligen.
Förtydligande.. Besiktningen gjorde de på övriga delar i framvagnen.. Jag tyckte dock att han åtminstone kunde informerat om det innan, att det kostade 1.500 (om jag minns rätt).. Och sagt om vi kunde välja bort det.. Då hade det ju varit ok, om vi valt besiktningen.. Men men.. Allt gick så fort och vi var så glada ändå att de kunde fixa fjädern, mer eller mindre på dropin.. Det tillhör nog inte vanligheten :-).
Du verkar vara en förstående typ. Jag hade nog tappat fattningen om de gjort ett jobb för 1500kr som jag inte beställt...
#1572882
Jag återkopplar här till min tidigare tråd.
Bilen behövs / används varje dag så det fick blitill att bita ui det sura äpplet och Bilia gjorde jobbet och det kostade 16.900:-
På besiktningen hade man anmärkning på trasig drivmedelsdamask - men Bilia betade hela drivaxeln - så det skall man kanske betänka när man ser priset.
Mekonomen i Trelleborg ville ha 9.900:- och när jag fick offerten var det för byte av fjädrar och en drivmedelsdamask så det hade kanske blivit lite mer.
Känns som sura pengar...men bilen behövs som sagt varje dag.
Tack för alla inlägg och kommentarer

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Felmonterade däck

Jag bytte däck för sisådär 1 […]