Sida 1 av 3

V50 D2 startar ej, kamaxel-vevaxel läge korrelation mfl kode

Postat: mån 29 jan 2024, 19:03
av unoeck
V50 D2 2011, 18000 mil, manuell, dieselvärmaren fungerar
Motorn stannade under körning, snurrar med startmotorn men tänder inte. Följande koder med Biltemas stora Volvo läsare 15-1376.
P001600 vevaxelläge-kamaxelläge korrelation
p034162 Kamaxel lägesgivare A krets Algoritmfel-jämförelsefel
P003400 Kamaxel lägesgivare A generellt fel
P0034129 Generellt signalfel
P033500 Vevaxel generell felinformation
P229100 Insprutningsventil reglertryck för lågt
P02CD00 Cylinder 1 inlärning Insprutningsförskjutning max nivå
P02D100 Cylinder 3 inlärning ....
P00BC00 Mass eller volymluftflöde A krets intervall/prestanda luftflöde för lågt

Då jag har 2 V50, 1.6 D och D2 har jag bytt vevaxelgivare dem emellan, tycks inte vara något fel på vevaxelgivaren. Kamaxelgivarna är inte lika , så där kan jag inte byta.
Det är olika motstånd då jag mäter på kamaxelgivarna, men om det är något fel är svårt att veta om man inte kan mäta på en fungerande bil.
Någon som har några tips på fortsatt felsökning? Har läst att ett fel kan generera en rad följdfel/koder.
Egna tankar är att mäta signalen på kamaxelgivaren när motorn dras runt på startmotorn. Om det inte indikerar något fel är tanken att kontrollera så inte kamremmen har hoppat över en kugg. Då byter jag kamremssats och vattenpump då det mesta arbetet är gjort för lägeskontroll.
Kan Volvo Dice ge mer speciik vägledning?

Re: V50 D2 startar ej, kamaxel-vevaxel läge korrelation mfl kode

Postat: tis 30 jan 2024, 05:25
av binkie
Kolla inställningen av kamremmen.

Re: V50 D2 startar ej, kamaxel-vevaxel läge korrelation mfl kode

Postat: tis 30 jan 2024, 13:19
av kvillebäck
Jag skulle gjort som föregående talare. Ryckt kåpan och kolla så vevaxel och kamaxel står rätt. Pumpen behöver du inte bry dig på dessa. Står det rätt så lufta och starta. För du har väl luftat innan startförsök?
Nolla koderna. gör nytt startförsök. läs av koderna
Ser tre orsaker till detta:
P229100b Bränsletrycksregulator varnar, När dessa närmar sig slutet brukar man få oförklarliga stopp men bilen brukar starta efter luftning.
P02CD00 Spridare varnar, kan vara kortis i dessa.
P001600 Kamremmen kuggat över. För du det på drivningen av pumpen så känner bränsletrycksregulatorn av detta och stänger blixtfort ner motorn.


Får du igång motorn så kolla att kamremmen är spänd. Jag hade en båge på remmen före drivningen av pumpen. Efter byte av remspännare försvann problemet.
Ändå lite oroande med varning på två spridare.

Re: V50 D2 startar ej, kamaxel-vevaxel läge korrelation mfl kode

Postat: ons 31 jan 2024, 15:37
av unoeck
Körde på startmotorn och får nu enbart felkod kamaxelgivare. Nollade körde igen. Samma sak. Har beställt kamaxelgivare, kamremssats med vattenpump och multirem.

Re: V50 D2 startar ej, kamaxel-vevaxel läge korrelation mfl kode

Postat: tor 08 feb 2024, 19:43
av unoeck
Uppdatering. Kamaxel givaren varierar 5-0 volt när jag drar runt för hand, så den fungerar, sen kan det förstås vara kabelbrott längre fram..... Kamremmen saknade kammar på ca 25 cm, så äntligen har jag hittat något som är fel. Ny kamrem monterad. Den snurrar fint på startmotorn och Biltemas kodläsare säger bränsletryck ca 5000 psi. Inga felkoder längre. Det kommer bränsle i returröret från spridarna. Uppfattar det som att den tänder till efter något varv, sedan inget mer. Ska prova med startgas vid nästa garagebesök, annars är det slut på ideer. Någon som har tips eller råkar ut för något liknande? Vad kan ha orsakat att kammarna försvunnit? Den har gått 18 000 mil o är 2011 och ny för mig, troligen aldrig bytt kamrem, den kändes lite slak.

Re: V50 D2 startar ej, kamaxel-vevaxel läge korrelation mfl kode

Postat: fre 09 feb 2024, 10:26
av dieselputte
Är det kuggsallad på remmen så kan du räkna med ventilsallad också. Remmen skall väl bytas vid 14000 mil. Kan nog bli en dyr nota tyvärr.

Re: V50 D2 startar ej, kamaxel-vevaxel läge korrelation mfl kode

Postat: fre 09 feb 2024, 13:25
av fjohan82
14K stämmer, man sänkte från 22K (eller om det var 24K) några år efter att dessa bilar slutade byggas.

Re: V50 D2 startar ej, kamaxel-vevaxel läge korrelation mfl kode

Postat: fre 09 feb 2024, 14:14
av kvillebäck
D2 har väl "bara" 2-ventils topp? Är det lika illa som den tidigare fyrventilaren?

Re: V50 D2 startar ej, kamaxel-vevaxel läge korrelation mfl kode

Postat: lör 10 feb 2024, 09:52
av unoeck
Det känns kompression 4 ggr med jämna mellanrum då jag drar runt med spärrskaft, så tror inte på ventilras. Ska kolla med startgas nästa gång. Skulle det kunna vara att inte insprutarna får öppningssignal? Var kommer den signalen ifrån?

Re: V50 D2 startar ej, kamaxel-vevaxel läge korrelation mfl kode

Postat: lör 10 feb 2024, 10:07
av binkie
Fixade några taxibilar med D2or när det begav sig, innan Volvo sänkte intervallen till 14k så for kamremmen på några taxibilar som hunnit köra över 14k mil.

Det var sällan ett synligt fel på ventilerna och de läkte inte heller (dock byttes då ändå, garanti på den tiden och Volvo betalade) det största felet var nog att tryckarna gick sönder och att nockarna på kamaxel vred sig. Tror egentligen att många av dessa motorer bara hade behövt en ny kamaxel och tryckare.

I ditt fall hade jag nog kollat på en beg motor


Edit: Visst nollställde du högtryckspumpen när du satte dit en ny kamrem?