- mån 29 jan 2024, 19:03
#1568942
V50 D2 2011, 18000 mil, manuell, dieselvärmaren fungerar
Motorn stannade under körning, snurrar med startmotorn men tänder inte. Följande koder med Biltemas stora Volvo läsare 15-1376.
P001600 vevaxelläge-kamaxelläge korrelation
p034162 Kamaxel lägesgivare A krets Algoritmfel-jämförelsefel
P003400 Kamaxel lägesgivare A generellt fel
P0034129 Generellt signalfel
P033500 Vevaxel generell felinformation
P229100 Insprutningsventil reglertryck för lågt
P02CD00 Cylinder 1 inlärning Insprutningsförskjutning max nivå
P02D100 Cylinder 3 inlärning ....
P00BC00 Mass eller volymluftflöde A krets intervall/prestanda luftflöde för lågt
Då jag har 2 V50, 1.6 D och D2 har jag bytt vevaxelgivare dem emellan, tycks inte vara något fel på vevaxelgivaren. Kamaxelgivarna är inte lika , så där kan jag inte byta.
Det är olika motstånd då jag mäter på kamaxelgivarna, men om det är något fel är svårt att veta om man inte kan mäta på en fungerande bil.
Någon som har några tips på fortsatt felsökning? Har läst att ett fel kan generera en rad följdfel/koder.
Egna tankar är att mäta signalen på kamaxelgivaren när motorn dras runt på startmotorn. Om det inte indikerar något fel är tanken att kontrollera så inte kamremmen har hoppat över en kugg. Då byter jag kamremssats och vattenpump då det mesta arbetet är gjort för lägeskontroll.
Kan Volvo Dice ge mer speciik vägledning?
Motorn stannade under körning, snurrar med startmotorn men tänder inte. Följande koder med Biltemas stora Volvo läsare 15-1376.
P001600 vevaxelläge-kamaxelläge korrelation
p034162 Kamaxel lägesgivare A krets Algoritmfel-jämförelsefel
P003400 Kamaxel lägesgivare A generellt fel
P0034129 Generellt signalfel
P033500 Vevaxel generell felinformation
P229100 Insprutningsventil reglertryck för lågt
P02CD00 Cylinder 1 inlärning Insprutningsförskjutning max nivå
P02D100 Cylinder 3 inlärning ....
P00BC00 Mass eller volymluftflöde A krets intervall/prestanda luftflöde för lågt
Då jag har 2 V50, 1.6 D och D2 har jag bytt vevaxelgivare dem emellan, tycks inte vara något fel på vevaxelgivaren. Kamaxelgivarna är inte lika , så där kan jag inte byta.
Det är olika motstånd då jag mäter på kamaxelgivarna, men om det är något fel är svårt att veta om man inte kan mäta på en fungerande bil.
Någon som har några tips på fortsatt felsökning? Har läst att ett fel kan generera en rad följdfel/koder.
Egna tankar är att mäta signalen på kamaxelgivaren när motorn dras runt på startmotorn. Om det inte indikerar något fel är tanken att kontrollera så inte kamremmen har hoppat över en kugg. Då byter jag kamremssats och vattenpump då det mesta arbetet är gjort för lägeskontroll.
Kan Volvo Dice ge mer speciik vägledning?