NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1569900
Jag nollade högtryckspumpen på så sett att "gaffeln" var mitt för hålet kl 3, det finns gaffel även kl 9, men jag uppfattade det som man kunde ta vilken som. Är det rätt uppfattat?
Om man går på beg motor, hur mycket måste man ha med för att kunna få det fungera? Alla elektronboxar, tändningslås......
#1569959
unoeck skrev: lör 10 feb 2024, 12:53 Jag nollade högtryckspumpen på så sett att "gaffeln" var mitt för hålet kl 3, det finns gaffel även kl 9, men jag uppfattade det som man kunde ta vilken som. Är det rätt uppfattat?
Om man går på beg motor, hur mycket måste man ha med för att kunna få det fungera? Alla elektronboxar, tändningslås......
Då har du gjort rätt med pumpen.

Skroten säljer ju sällan motorn med motorstyrenheten och om de gör det så är det ju bara du sätter dit din egna. Bara flytta över allt från den gamla till den nya isf och sen ner med motorn
#1571249
Ny kamaxelsats, vattenpump o drivrem, inställt enligt bok. Motorn startade snällt, men ruskar rejält under 2000 rpm, ryker ordentligt, ungefär som när min V70 D2 rengjorde DPF. Bra kraft i motorn och ren gång över 2200 RPM. Inga felkoder med Biltemas stora Volvo läsare.
Då jag köpte bilen med defekt motor, vet jag ju inte hur den gick före kamremsraset, med den besiktigades 2 mån före raset i augusti 2023. Då hade den inte blivit godkänd med den rökutvecklingen o motorgången.
Nästa åtgärd är att tömma tanken, byta bränslefilter o tanka nytt.
Någon som har fler ideer?
Hur tömma tanken?
Någon som har Vida och kan läsa av, mot ersättning, i närområdet Mellan Norrtälje och Sandviken?
#1571275
Tömma tanken måste du nog ta ned den för. Snabbkoppling på bränsleslangarna. samma som vid bränslefiltret. Tyvärr brukar väl lågvarvsproblemen vara spridarna. Försök köra igenom någon spridarrengöring.
Kanske du har en spridare som står öppen? Det finns väl ett trick där man leder ner returerna i fyra lika dana flaskor och ser så det kommer lika mycket i varje när motorn går.

Lycka till!
#1571292
Om du tänker rensa tanken för att den går ojämnt TROR jag du är på fel spår. Ganska säker på att motorn stänger ner sig vid lågt bränsletryck och du får en felkod på just det. Samma sak om det är skit i filtret. Det brukar märkas tydligt om du accelererar uppför en brant backe.
om inte annat så byt bränslefiltret först och kolla vad som finns där i. Är det rent så vänta lite med tanken.
Hade det varit ett elektriskt fel på spridarna så hade du fått en felkod.

Sedan kanske den ojämna gången beror på något annat... Som en kärvande ventil eller liknande. :-(
Är det ett spridarfel så borde den alltså ha fastnat eller ha avlagringar som gör att spridaren ger fel mängd eller spridarbilden är fel.
Om du gör testet på returen så vet di i alla fall vilken spridare du skall jobba med om det visar något.
Om man får ur spridaren så kan man koppla någon rengörningsspray på sprayburk till inloppet på spridaren och öppna den elektriskt och spola igenom den för att försöka göra rent den.
#1571325
Tack, det jag vet är att förre ägaren tankade fullt strax innan motorn havererade. Det luktar diesel så troligen inget fel på soppan. Det var slut på ideer...
Tar spridar returen först.
Hur öppnar man spridaren elektriskt? Lägger 12 volt på?
Funderar på att dra av elkontakten på en spridare i taget för att se om röken upphör, den borde skaka och gå på 3 cyl. Är det en bra idee? För att lokalisera ev läckande spridare.

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]

Felmonterade däck

Jag bytte däck för sisådär 1 […]