NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1568942
V50 D2 2011, 18000 mil, manuell, dieselvärmaren fungerar
Motorn stannade under körning, snurrar med startmotorn men tänder inte. Följande koder med Biltemas stora Volvo läsare 15-1376.
P001600 vevaxelläge-kamaxelläge korrelation
p034162 Kamaxel lägesgivare A krets Algoritmfel-jämförelsefel
P003400 Kamaxel lägesgivare A generellt fel
P0034129 Generellt signalfel
P033500 Vevaxel generell felinformation
P229100 Insprutningsventil reglertryck för lågt
P02CD00 Cylinder 1 inlärning Insprutningsförskjutning max nivå
P02D100 Cylinder 3 inlärning ....
P00BC00 Mass eller volymluftflöde A krets intervall/prestanda luftflöde för lågt

Då jag har 2 V50, 1.6 D och D2 har jag bytt vevaxelgivare dem emellan, tycks inte vara något fel på vevaxelgivaren. Kamaxelgivarna är inte lika , så där kan jag inte byta.
Det är olika motstånd då jag mäter på kamaxelgivarna, men om det är något fel är svårt att veta om man inte kan mäta på en fungerande bil.
Någon som har några tips på fortsatt felsökning? Har läst att ett fel kan generera en rad följdfel/koder.
Egna tankar är att mäta signalen på kamaxelgivaren när motorn dras runt på startmotorn. Om det inte indikerar något fel är tanken att kontrollera så inte kamremmen har hoppat över en kugg. Då byter jag kamremssats och vattenpump då det mesta arbetet är gjort för lägeskontroll.
Kan Volvo Dice ge mer speciik vägledning?
#1569001
Jag skulle gjort som föregående talare. Ryckt kåpan och kolla så vevaxel och kamaxel står rätt. Pumpen behöver du inte bry dig på dessa. Står det rätt så lufta och starta. För du har väl luftat innan startförsök?
Nolla koderna. gör nytt startförsök. läs av koderna
Ser tre orsaker till detta:
P229100b Bränsletrycksregulator varnar, När dessa närmar sig slutet brukar man få oförklarliga stopp men bilen brukar starta efter luftning.
P02CD00 Spridare varnar, kan vara kortis i dessa.
P001600 Kamremmen kuggat över. För du det på drivningen av pumpen så känner bränsletrycksregulatorn av detta och stänger blixtfort ner motorn.


Får du igång motorn så kolla att kamremmen är spänd. Jag hade en båge på remmen före drivningen av pumpen. Efter byte av remspännare försvann problemet.
Ändå lite oroande med varning på två spridare.
#1569756
Uppdatering. Kamaxel givaren varierar 5-0 volt när jag drar runt för hand, så den fungerar, sen kan det förstås vara kabelbrott längre fram..... Kamremmen saknade kammar på ca 25 cm, så äntligen har jag hittat något som är fel. Ny kamrem monterad. Den snurrar fint på startmotorn och Biltemas kodläsare säger bränsletryck ca 5000 psi. Inga felkoder längre. Det kommer bränsle i returröret från spridarna. Uppfattar det som att den tänder till efter något varv, sedan inget mer. Ska prova med startgas vid nästa garagebesök, annars är det slut på ideer. Någon som har tips eller råkar ut för något liknande? Vad kan ha orsakat att kammarna försvunnit? Den har gått 18 000 mil o är 2011 och ny för mig, troligen aldrig bytt kamrem, den kändes lite slak.
#1569885
Fixade några taxibilar med D2or när det begav sig, innan Volvo sänkte intervallen till 14k så for kamremmen på några taxibilar som hunnit köra över 14k mil.

Det var sällan ett synligt fel på ventilerna och de läkte inte heller (dock byttes då ändå, garanti på den tiden och Volvo betalade) det största felet var nog att tryckarna gick sönder och att nockarna på kamaxel vred sig. Tror egentligen att många av dessa motorer bara hade behövt en ny kamaxel och tryckare.

I ditt fall hade jag nog kollat på en beg motor


Edit: Visst nollställde du högtryckspumpen när du satte dit en ny kamrem?

Har du ringt säljaren? Vad sa han? Han vet my[…]

Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]

Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]