NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1571340
Det kan vara en ide att testa. Det tar nog någon minut innan resultat från det att du rycker kontakten. Jag har aldrig hört någon som gjort detta men varför inte.
För att öppna en spridare så är det bara att lägga tolv volt på den. Du hör då ett "klick" i den.

Här ser du ett enkelt sätt att testa men din är ändå lättare då du redan har en slangstump på returen.


Här är några tyskar som har ganska utförliga instruktioner. Det behöver inte vara lika avancerad utrustning som de har. Se däremot till att alla slangar du använder är lika långa så du inte lurar dig på det som är kvar i slangen



Tänk på att Infästningen för slangen på spridaren är MYCKET lätt att bryta av. Det finns många filmer på tuben där de testar detta. Det tråkiga är att de alla använder
#1573660
Uppdatering: Bytt olja,filter, luftfilter, tömt tanken , bränslefilter, läcktest visade 20% mer retur från 2 spridare, kör nu bilen i trafik för att se vad som händer. Hitills ingen skillnad. Skakar mellan 1200-1800 rpm, ryker OFTAST rejält när jag åker iväg och tills den blir varm, ungefär som om den regenererade. Drar 0.50 när jag kör mest 7 mil i 90 km/tim o lite genom stan.
Nästa blir att hyra Vida/dice och se om jag får några ledtrådar där. Om ej så rengöra dom två spridarna som läckte mer.
Någon som har manual hur man använder Vida, eller är den självinstruerande?
Andra tips mottages gärna.

Byter termostat - säljer bilen - köparen[…]

Kul att se att den är igång igen, om […]

Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&a[…]

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]