NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1567040
Hej!

Jag har en Volvo S40, 2008 årsmodell, med 1.8F-motorn (Flexfuel).

När det är kallt ute använder man ju gärna motorvärmare för att spara på motorn. Tanken är ju att bilen ska bli mer lättstartad. Men det jag råkar ut för är det motsatta, d.v.s. att motorn stannar några sekunder direkt efter start när man haft motorvärme på. Ironiskt eller hur?

När jag glömt att koppla in motorvärmaren, eller när man åker iväg oplanerat, och det är kallt, startar bilen varje gång utan problem direkt. Problemen uppstår *bara* när jag värmt upp bilen med motorvärmaren först.

Bilen startar utan problem helt som vanligt utan någon fördröjning, men sedan sjunker varvtalet väldigt lågt och motorn börjar "hacka" p.g.a. lågt varvtal. Ibland leder det till att motorn stannar, ibland lyckas motorn stabilisera sig igen efter detta.

Om motorn stannar brukar det räcka att starta motorn en gång till så går den utan problem.

Det är inte min bil från början (jag har köpt den begagnad) men jag *tror* att motorvärmaren är fabriksmonterad (eller i alla fall monterad i samband med nybilsförsäljning). Jag minns när min far köpte en Ford Focus år 2004, med exakt samma motor. (1.8F är ju en "Fordmotor" med etanoldrift). Då fabriksmonterade man i alla fall hos Ford alltid motorvärmare för att kompensera för de sämre kallstartsegenskaperna hos Etanol. Jag killgissar att samma sak hände med den här bilen, men jag kan inte vara helt säker. Jag vet därför inte vad det är för sorts motorvärmare, annat än att man kopplar in en sladd i väggen. Går det att se på något sätt, utan att behöva skruva?

Jag har läst när jag googlat att detta kan bero på att motorvärmaren värmer motorn ojämnt, så att motorns elektronik tror att motorn är varmare än vad den är, och därför inte tillför det extra bränslet som behövs i början. En lösning är att installera en cirkulationspump, men jag vet inte om jag har rätt sorts motorvärmare för att det ska vara rätt lösning. Har sett att det kostat några tusenlappar. Jag inte om det är värt pengarna och besväret, bilen har ju ändå gått nästan 19 000 mil, så det kanske inte är så mycket kvar att satsa på.

Till sist har jag redan bett att eftermontera ett uttag inuti kupén för kupévärmare, och jag har en parkeringsplats med motorvärmaruttag, så jag kopplar gärna in bilen till motorvärmaruttaget, för kupévärmens skull om inte annat, så frugan slipper frysa, jag slipper imma på rutorna, och rutorna blir mer lättskrapade vid behov.

Min fråga är därför, utifrån att jag har det så här med min bil, gör motorvärmaren kanske mer skada än nytta? Om jag behöver göra två starter istället för en, sliter inte det dubbelt så mycket på motorn? Ska jag kanske sluta använda motorvärmaren, eller gör motorvärmaren så mycket nytta att det väger upp att jag ibland behöver starta bilen en gång till?

Är det bättre att jag låter bilen stanna och gör ett till startförsök, eller bör jag gasa lite i början för att ge den den där "manuella" startgasen när det är kallt? (Det leder till att jag behöver hålla motorn på ungefär 2500-3000 rpm ett par sekunder, annars funkar det inte, utan datorn ger ändå inte nog med bränsle.)

Eller kan det kanske vara så att bästa lösningen är att se om det går att koppla ur motorvärmaren om det ska orsaka mer skada än nytta, och bara använda kupévärmen?

Jag kör bilen nästan uteslutande på Etanol, och det fortsätter jag gärna med, eftersom det är det den är konstruerad för, och det ger ett lägre avtryck på klimatet. Det är inget fel på motorns kallstartsegenskaper på Etanol, en gång har jag kallstartat bilen utan motorvärmare vid -15 graders temperatur, och den startade utan något krångel på första försöket.

Tack på förhand!
#1567042
Har exakt samma ”problem”, uppkommer oftast vid värmning omkring 20 minuter, värmer jag en timme är det inga problem. Samma oavsett bränsle.
Har även hänt någon gång utan förvärmning, tror det då är i samband med temp-skiftningar i luften, eller att jag flyttat bilen kall kvällen innan.
Skulle vara kul om någon vet vad det beror på och kanske går att åtgärda.
Min har bara gått 10000 mil och är välservad med nya tändstift osv.
#1567044
Hm, jag har dålig koll på exakt hur länge motorvärmaren går tyvärr, då min BRF har installerat automatisk timer där man väljer tid för avresa, sedan ska någon smart algoritm räkna ut hur länge bilen behöver stå på uppvärmning utifrån hur kallt det är ute. Så det går inte att se hur länge bilen stått och värmt på något enkelt sätt. Men det kan absolut vara en parameter!
#1567050
En elektriskt motorvärmare utan pump värmer bara upp vattnet och lurar då ecun. Insug och kolvar är fortfarande kallt och därför räcker inte bränslet till. Ska de värmas med en elektrisk värmare lär de vara igång minst två timmar för att metallen ska suga åt sig den lilla värme som blir.

Jag högtryckstvättar aldrig med full sty[…]

Vindrutespolning

Bytte spolarpump få nu fungerar det igen👍

Oljud under bilen

Blir tokig på den här biljäveln, h[…]

Volvo 960 dricker mycket

Hej, jag har volvo 960 2.5L automat. Den dricker d[…]