NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V50PlusV40
#1560809
Grundproblemet är att det klonkar/knäpper i framvagnen, höger fram.
Det sjuka är att det kommer och går, ibland kan jag inte ens släppa upp kopplingen så hörs det, annars kommer det primärt när jag svänger vänster i låg fart.

Jag har bytt följande utan resultat.

Stötdämpare, fjädrar, fjäderbenslagring
Drivaxlar
Länkarmar med spindelleder
Krängningshämmarstag

Det sjuka är att det mesta varit slitet, inte sopslut men endå så pass slitet att jag alltid trott att jag hittat felet.

Varför tror jag att det skulle kunna vara ett motorfäste?
Vibrationer i ratten på tomgång (har blivit kraftigare på slutet)
Vibrationer vid farter över 80, 110-120 är max. (var helt 100% på att det var drivaxlarna)
Bilen drar lite snett vid acceleration och motorbroms.

Jag har ju haft fel tidigare :-( Så jag frågar gärna innan jag byter. Är det någon som tror att det skulle kunna vara motorfästerna som är dåliga? Kan symtomen som jag beskriver ovan orsakas av dåliga motorfästen? Motorn rör sig helt klart om man håller på bromsen och släpper upp kopplingen, men vad är för mycket?

Någon som har ett annat förslag på orsak?
Användarvisningsbild
av HCP
#1560855
Min gör också så, har bytt allt du bytt också, senast förra veckan bytte jag hela fjäderbenet med lager o allt + stagen.
Jag har köpt bussningarna till krängningshämmaren nu men ännu inte monterat dem + motorfästen då det är de enda jag inte bytt än.
Har samma fenomen oavsett hjul också, så det har jag uteslutet.

Så kan väl mest hålla med om att du är på rätt spår, för jag har inte heller kommit på något annat :-D
av V50PlusV40
#1560981
Det känns som att vi kan ha samma fel, jag monterade lös mitt övre motorfäste (hittar bara ett) idag, men det var helt.
Det undre som sitter mot växellådan såg dock mycket sämre ut, se bild.
Så det är nu beställt från Vpart, jag hoppas det kan vara orsaken.

Någon som har koll på vilka mer motorfästen det finns på 1.6 drive motorn?
Bilagor
1.jpg
1.jpg (693.04 KiB) Visad 258 gånger

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]