- tis 17 okt 2023, 09:56
#1558028
Hej,
Jag har köpt mig en V50 enligt rubrik med en hel del småfel jag tänkt fixa igång.
Det primära felet, som jag vill åtgärda först innan jag ger mig på mer "vanliga" servicepunkter, är SRS-0003.
Jag skrev detta meddelande tidigare, men lyckades inte posta det vid tillfället. Jag har senare gjort en massa mer försök, samt tillfälligt blivit av med felkoden, och därmed utfört en rad övriga servicepunkter (och bokat besiktning), varpå felet kom tillbaka. Jag har redigerat ursprungsmeddelandet med ny information.
Den felkoden säger att det är fel på lamporna i takkonsolen som indikerar att passagerarsidans airbag är antingen på eller av.
När jag köpte bilen följde det med två extra takkonsoler, de har alltså provat byta denna två gånger utan resultat (det har även jag provat).
Jag har även bytt mothållet i taket (kretskort med kontakt som takkonsolen kopplas in i) utan resultat.
Därutöver har jag kontrollmätt plus-kabeln till varje lampa, samt den gemensamma jorden. För att kunna göra detta fick jag ha isär ena kontakten som går till taket nere vid centraldatorn under handskfacket, och har därmed uteslutit att något stift "tryckts in" i kontakthuset. EDIT: jag har senare även kontrollerat övriga kontakter. Jag har även försökt mäta kontinuitet och letat överbryggning på alla de kontakter jag hittat. Samt försökt rucka/dra i alla kablar med tändningen på.
Jag har även testat byta DIM-mätarhuset (instrumentpanelen) utan förändring. Den "nya" visade sig dock vara på franska, varpå jag bytte tillbaka till original igen (och fick tillbaka pengarna från skroten ).
Lamporna i fråga lyser (väldigt) svagt med tändningen i läge 1, inte alls i läge 2. När jag sedan vrider av tändningen till läge 0 lyser/blinkar lampan till snabbt med normalstyrka. Det får mig att tro att allt är ok från centraldatorn fram till och med takkonsolen.
Vrider jag av passagerarens krockkudde så lyser krockkudde av-lampan på samma sätt.
Jag har en kinavariant av Volvo Vida Dice och i den ser jag också att krockkudde slås av/på när jag vrider på reglaget. Reglaget bör även det vara ok.
Jag har haft isär tändningslåset och kontrollerat efter oxider. Det såg rent och fint ut, men jag rengjorde ändå kopparblecken med oxidrengöring och elektronikrengöring med en nylonborste.
Utöver det har jag rengjort alla kontakter och reläer i centraldatorn och vid säkringshållaren i motorrummet. Jag har kontrollerat och rengjort jordpunkterna vid golvet/tröskeln på passagerarsidan nära centraldatorn (a-stolpen), B-stolpen, samt vid batteriet. EDIT: Jag har även öppnat upp centraldatorn och kontrollerat skick. Jag hittade inga tendenser på oxider, men då den består av två stycken ihoplödda stora kretskort har jag inte kunnat kontrollera emellan den.
Jag har även rengjort kontakterna vid "airbag-datorn" under mittkonsolen.
Det följde även med en extra centraldator (annat artikelnummer från en nyare bil). Jag provade montera denna men fick då endast "nyckelfel-försök igen". Jag förstår att den datorn är programmerad till en annan bil men jag tänkte det var värt att testa montera den.
Jag har inte lyckats tända läslamporna i takkonsolen med knapparna, men de andra lamporna i takkonsolen tänds när jag öppnar dörren, stänger av motorn etc. EDIT: Jag minns inte om de lyste kraftigt från början, men de lyste endast svagt senare i felsökandet.
Min tanke nu är att det kanske ändå är tändningslåset som strular, i.o.m. att "krockkudde-lampan" i taket lyser svagt i läge 1,inte alls i läge 2, och blinkar till starkt när jag vrider av tändningen till läge 0. EDIT: Jag tror inte längre jag har fel på tändningslåset.
Efter fortsatta felsökningar har jag hittat oxider i baksätets taklampa, denna har rengjorts utan framgång.
Jag har lokaliserat en trolig källa till kortslutning mot jord i kontakten till höger bakdörr (i B-stolpen), där hade en grov plus-kabels stift nästintill ärjat av, och närliggande grov jordkabels stift var ordentlig ärjat. Jag hade isär kontakten och rengjorde, samt ersatte pluskabelns stift plus hylsa. Tyvärr ingen framgång i huvudproblemet, men jag misstänker jag löst orsaken till varför höger bakdörr inte alltid låses av centrallåset (intermittent felkod i Vida).
Jag har/har haft även en felkod kopplat till svag innerbelysning. Vida föreslår säkring, skada på plusmatning, alt kortslutning mot jord.
Jag lyckades som jag skrev ovan tillfälligt få airbag-lamporna att lysa som de ska, och därmed bli av med felkoden, men med ett uppenbart elfel på innerbelysningen (lyste svagt/inte alls). När jag sedan försökte åtgärda innerbelysningen hittade jag en kortslutning som smält hål i skyddshöljet på kabeln till passagerarens solskydd. Den kabeln (såg jag tidigare) hade legat lite fel och fått skador på skyddshöljet men ingen uppenbar kortslutning.
När jag åtjärdade den kabeln kom huvudfelet och felkod tillbaka.
Min teori där är att jag orsakat kortlutningen och tillfälligt fick tillräcklig ström till airbag-laporna.
När jag, med tändningen i läge 2, "tände" passagerarens läslampa började diverse varningslampor blinka i DIM.
Jag provade återigen montera den andra CEM och insåg då att innerbelysningen (inklusive läslampor) fungerade normalt. Airbag-lamporna lyser inte alls. Denna CEM är alltså kodad till en nyare bil, möjligen med annan utrustning.
När jag sedan återmonterar original-CEM fungerar innerbelysningen som den ska (minus läslamporna fram, dessa har "alltid" varit stendöda med original-CEM)
Jag har även kontrollmätt, rengjort, samt senare bytt säkringarna i CEM (säkringarna i motorrummet är även rengjorda och kontrollerade).
En till sak som slog mig senare. Bilen verkar vara förberedd för chip-trim.
Jag hittade förpackning och manual till ett chipp-trim i handskfacket och undersökte i motorrummet. Efter lite efterforskning har jag endast en blindplugg installerad i kablaget. någon har alltså kopplat ur och tagit bort själva trim-enheten. Enligt manualen måste blindpluggen då sitta där för att motorn ska fungera.
Jag ber om ursäkt för rörigt inlägg.
När de kommer till bil-el har jag endast pysslat med äldre dumma bilar innan. Jag lär mig eftersom.
Jag är nu inne på att få tag på en ersättnings CEM med samma artikelnummer och hitta någon som kan klona den åt mig för en vettig peng.
Tror ni det kan vara sanningen nära, eller har ni tips på andra tester jag kan göra innan dess?
Tack på förhand!
Jag har köpt mig en V50 enligt rubrik med en hel del småfel jag tänkt fixa igång.
Det primära felet, som jag vill åtgärda först innan jag ger mig på mer "vanliga" servicepunkter, är SRS-0003.
Jag skrev detta meddelande tidigare, men lyckades inte posta det vid tillfället. Jag har senare gjort en massa mer försök, samt tillfälligt blivit av med felkoden, och därmed utfört en rad övriga servicepunkter (och bokat besiktning), varpå felet kom tillbaka. Jag har redigerat ursprungsmeddelandet med ny information.
Den felkoden säger att det är fel på lamporna i takkonsolen som indikerar att passagerarsidans airbag är antingen på eller av.
När jag köpte bilen följde det med två extra takkonsoler, de har alltså provat byta denna två gånger utan resultat (det har även jag provat).
Jag har även bytt mothållet i taket (kretskort med kontakt som takkonsolen kopplas in i) utan resultat.
Därutöver har jag kontrollmätt plus-kabeln till varje lampa, samt den gemensamma jorden. För att kunna göra detta fick jag ha isär ena kontakten som går till taket nere vid centraldatorn under handskfacket, och har därmed uteslutit att något stift "tryckts in" i kontakthuset. EDIT: jag har senare även kontrollerat övriga kontakter. Jag har även försökt mäta kontinuitet och letat överbryggning på alla de kontakter jag hittat. Samt försökt rucka/dra i alla kablar med tändningen på.
Jag har även testat byta DIM-mätarhuset (instrumentpanelen) utan förändring. Den "nya" visade sig dock vara på franska, varpå jag bytte tillbaka till original igen (och fick tillbaka pengarna från skroten ).
Lamporna i fråga lyser (väldigt) svagt med tändningen i läge 1, inte alls i läge 2. När jag sedan vrider av tändningen till läge 0 lyser/blinkar lampan till snabbt med normalstyrka. Det får mig att tro att allt är ok från centraldatorn fram till och med takkonsolen.
Vrider jag av passagerarens krockkudde så lyser krockkudde av-lampan på samma sätt.
Jag har en kinavariant av Volvo Vida Dice och i den ser jag också att krockkudde slås av/på när jag vrider på reglaget. Reglaget bör även det vara ok.
Jag har haft isär tändningslåset och kontrollerat efter oxider. Det såg rent och fint ut, men jag rengjorde ändå kopparblecken med oxidrengöring och elektronikrengöring med en nylonborste.
Utöver det har jag rengjort alla kontakter och reläer i centraldatorn och vid säkringshållaren i motorrummet. Jag har kontrollerat och rengjort jordpunkterna vid golvet/tröskeln på passagerarsidan nära centraldatorn (a-stolpen), B-stolpen, samt vid batteriet. EDIT: Jag har även öppnat upp centraldatorn och kontrollerat skick. Jag hittade inga tendenser på oxider, men då den består av två stycken ihoplödda stora kretskort har jag inte kunnat kontrollera emellan den.
Jag har även rengjort kontakterna vid "airbag-datorn" under mittkonsolen.
Det följde även med en extra centraldator (annat artikelnummer från en nyare bil). Jag provade montera denna men fick då endast "nyckelfel-försök igen". Jag förstår att den datorn är programmerad till en annan bil men jag tänkte det var värt att testa montera den.
Jag har inte lyckats tända läslamporna i takkonsolen med knapparna, men de andra lamporna i takkonsolen tänds när jag öppnar dörren, stänger av motorn etc. EDIT: Jag minns inte om de lyste kraftigt från början, men de lyste endast svagt senare i felsökandet.
Min tanke nu är att det kanske ändå är tändningslåset som strular, i.o.m. att "krockkudde-lampan" i taket lyser svagt i läge 1,inte alls i läge 2, och blinkar till starkt när jag vrider av tändningen till läge 0. EDIT: Jag tror inte längre jag har fel på tändningslåset.
Efter fortsatta felsökningar har jag hittat oxider i baksätets taklampa, denna har rengjorts utan framgång.
Jag har lokaliserat en trolig källa till kortslutning mot jord i kontakten till höger bakdörr (i B-stolpen), där hade en grov plus-kabels stift nästintill ärjat av, och närliggande grov jordkabels stift var ordentlig ärjat. Jag hade isär kontakten och rengjorde, samt ersatte pluskabelns stift plus hylsa. Tyvärr ingen framgång i huvudproblemet, men jag misstänker jag löst orsaken till varför höger bakdörr inte alltid låses av centrallåset (intermittent felkod i Vida).
Jag har/har haft även en felkod kopplat till svag innerbelysning. Vida föreslår säkring, skada på plusmatning, alt kortslutning mot jord.
Jag lyckades som jag skrev ovan tillfälligt få airbag-lamporna att lysa som de ska, och därmed bli av med felkoden, men med ett uppenbart elfel på innerbelysningen (lyste svagt/inte alls). När jag sedan försökte åtgärda innerbelysningen hittade jag en kortslutning som smält hål i skyddshöljet på kabeln till passagerarens solskydd. Den kabeln (såg jag tidigare) hade legat lite fel och fått skador på skyddshöljet men ingen uppenbar kortslutning.
När jag åtjärdade den kabeln kom huvudfelet och felkod tillbaka.
Min teori där är att jag orsakat kortlutningen och tillfälligt fick tillräcklig ström till airbag-laporna.
När jag, med tändningen i läge 2, "tände" passagerarens läslampa började diverse varningslampor blinka i DIM.
Jag provade återigen montera den andra CEM och insåg då att innerbelysningen (inklusive läslampor) fungerade normalt. Airbag-lamporna lyser inte alls. Denna CEM är alltså kodad till en nyare bil, möjligen med annan utrustning.
När jag sedan återmonterar original-CEM fungerar innerbelysningen som den ska (minus läslamporna fram, dessa har "alltid" varit stendöda med original-CEM)
Jag har även kontrollmätt, rengjort, samt senare bytt säkringarna i CEM (säkringarna i motorrummet är även rengjorda och kontrollerade).
En till sak som slog mig senare. Bilen verkar vara förberedd för chip-trim.
Jag hittade förpackning och manual till ett chipp-trim i handskfacket och undersökte i motorrummet. Efter lite efterforskning har jag endast en blindplugg installerad i kablaget. någon har alltså kopplat ur och tagit bort själva trim-enheten. Enligt manualen måste blindpluggen då sitta där för att motorn ska fungera.
Jag ber om ursäkt för rörigt inlägg.
När de kommer till bil-el har jag endast pysslat med äldre dumma bilar innan. Jag lär mig eftersom.
Jag är nu inne på att få tag på en ersättnings CEM med samma artikelnummer och hitta någon som kan klona den åt mig för en vettig peng.
Tror ni det kan vara sanningen nära, eller har ni tips på andra tester jag kan göra innan dess?
Tack på förhand!