NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en V50 2,4 motor bensin och årsmodell 2004 vars hastighetsmätare och varvräknare inte lyser rött på visarna. Ser inte hastighet när det är mörkt ute. För övrigt fungerar alla mätare och lampor. Bensinmätare och temperaturmätare lyser dessbättre men alltså inte hastighet och varv räknare.
Är det någon som har en idé om vart felet kan ligga. Reostaten fungerar på de andra visarna och på digitalsiffrorna. //
V50V50
Senast redigerad av 2 V50V50, redigerad totalt 0 gång.
Säkert döda dioder, dom är ej utbytbara. Eller ja är du en jäkel på att löda så kan du att byta dom :-)
Hallå!
Hade samma problem med min V50 halva instrumentet hade slocknat. Är väldigt lätt att plocka ur sänk ner ratten och sedan är det 6st skruvar o 2st kontakt stycken.
Kolla reservdelsnr på den du har och kolla reservdelsbasen efter ett beggat. Försök att hitta ett med ungefär samma mil antal då bilen inte kommer uppdatera milen.
Skriv upp milantalet på den gamla så har du koll på milen vid eventuell försäljning o service.
Hej. Tack för svar. Försökte ta bort kombi instrumentet efter att ha tittat på en film på Youtube men lyckades inte lyfta ut den trots att det såg lätt ut på filmen.
Kunde dock bara se 2 skruvar efter att ha tagit bort plastskyddet. Stört omöjligt att ens komma in med handen för att lossa de två kontakterna
Hallå!
Ja precis är ju 2st skruvar till instrumentet och inget annat blev lite skrivfel där :-) .
Vet inte om det var detta klippet du tittade på.
Annars finns det här med SEMA.
Är lite lirkande men med lite tålamod brukar det gå bra ;-)

Sätter man in ett annat instrument så ställs milen in automatiskt enligt fordonet har jag fått höra!
Ska tydligen vara så för man inte ska kunna fuska så oavsett du sätter i med lägre eller högre miltal så ställs det in! :-)
Xrean skrev: tis 15 aug 2023, 21:00 Sätter man in ett annat instrument så ställs milen in automatiskt enligt fordonet har jag fått höra!
Ska tydligen vara så för man inte ska kunna fuska så oavsett du sätter i med lägre eller högre miltal så ställs det in! :-)
Hallå!

Stämmer inte alls, då har du nog fått höra fel. Däremot finns rätt mätarställning i CEM som man kan läsa ut i Vida.

Bytte mitt DIM för cirka 2år sedan och den har fortfarande inte uppdaterat ;-)
Hej MickeEng. Ja precis den filmen var det och det såg ju lätt ut men det var det inte i mitt fall emellertid. Fanns inte en chans att vinkla ned och än mindre köra in det åt ena hållet.
Får se om jag får ny lust någon dag med att försöka igen. Reostaten kanske är dålig också för nu kan man inte ändra digital siffrorna heller utan dessa lyser endast på max. Kan denna reostat vara orsaken till det ursprungliga felet tro. Det ljus som fungerar nu dvs som ändrar styrka är endast temperaturmätare och bensinmätare. Någon idé ??
Det är programmerat mot bilen så egentligen måste det in å programmeras, jag kunde inte bara byta. det nya huset vägrade att starta.

Det är en 945 1992 års modell.

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&arin[…]

Imma i strålkastarna

Det är fullt normalt med kondens enligt Volvo[…]

VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]