NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hedis62
#1543641
Har problem med att det börjar blåsa varmt efter en stund ca 10 min då jag kört ut den från garaget, kyler bra i början.
Låter jag sedan bilen stå ett tag så blåser det kallt i en till två minuter, nu är det ju molnfritt å 25 plus i småland där jag bor så det känns som den inte orkar.
Har haft den inne på autoexperten för en dryg vecka sedan och dom provtryckte i tre timmar å hittade inga läckor men dom petade i spårmedel för att dom fyllde på 50 gram kylmedel.
Fungerade när jag hämtade den men då var det molnigt å max 15-16 grader i utetemperaturen.
Har googlat om att det kan vara nån magnetventil? Hur ser man det eller kollar?
Har även läst att man inte får upp felkoder om den är paj, så volvoverkstad lär ju vara uteslutet .
Kanske ska tillägga att bilen rullat närmare 24 000mil
av ROAG
#1543705
Jag hade bara varmluft, men jag har en idé bara spontant, jag löste min genom att peta in stråltråd vid kompressorn. Alltså shimsa den. Det är vanlig problem att den ”kopplingen” inte lägger an när den ska. Kosta mig ingenting. Men du måste om du kan göra det själv ta av höger framhjul och skärm (inte så farligt ingrepp det är rätt enkelt). Genom annars starta bilen för se när du plockat loss allt och se om ”kopplingen” lägger an eller inte när du har igång AC. Jag lämna den till två verkstäder som inte lyckades komma på detta. Som sagt detta är ett vanligt problem med Volvo P1. Kan skicka bilder på det jag gjort om du önskar. Efter jag gjorde detta så funka AC som en dröm.
Användarvisningsbild
av HCP
#1543721
Som ROAG nämner fungerar ståltråd, buntband eller annat som är cirka 1-2mm tjockt. Det är en fullösning men fungerar, har själv gjort det innan jag fick tag på avdragare :-D

Det är längst ut på de tre halvcirklarna du sätter ståltråd, buntband eller liknande.
Dubbelkolla efteråt så att hjulet stannar när du slår av AC, annars blev det för tjockt material. Dubbelkolla också efter ett tag när både ac och motor är varm, saker expanderar o rör på sig i temperaturen.

Denna länken har detaljbilder hur du gör: https://www.matthewsvolvosite.com/ac-sh ... ead-clips/
Användarvisningsbild
av Hedis62
#1543752
HCP skrev: fre 09 jun 2023, 12:05 Som ROAG nämner fungerar ståltråd, buntband eller annat som är cirka 1-2mm tjockt. Det är en fullösning men fungerar, har själv gjort det innan jag fick tag på avdragare :-D

Det är längst ut på de tre halvcirklarna du sätter ståltråd, buntband eller liknande.
Dubbelkolla efteråt så att hjulet stannar när du slår av AC, annars blev det för tjockt material. Dubbelkolla också efter ett tag när både ac och motor är varm, saker expanderar o rör på sig i temperaturen.

Denna länken har detaljbilder hur du gör: https://www.matthewsvolvosite.com/ac-sh ... ead-clips/
Tackar :-D

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]