V50 CEM problem? Elektrisk fel?
Postat: mån 05 jun 2023, 20:55
Hej!
Jag upplevde doften av mögel från AC, så jag körde två grr med AC rengörning. Ingen av dem fick bort det riktigt så jag valde att kolla i min holy bible Haynes hur man kommer åt. Man va tvungen såklart att ta ur hela instrumentbrädan. Vilket jag gjorde följde boken på koppla av skruva av och omvänd ordning.
När jag väl hade kopplat ihop allt och fått ihop allt precis som innan så skulle jag bara sätta på negativpolen på batteriet. Men ALLT va dött. Instrumentpanel, radio, Klimatkontroll, Rattlås etc.
Det enda som tändes va lamporna vid fötterna och när jag satte i nyckeln så hörde man ett klick men inte att rattlåset låste upp, men att styrservo börja låta konstant.
Okej, so far so good?
Jag valde att kolla om jag hade glömt en kabel och gick igenom metodiskt men kom ej på nåt. Tog ner knäskydd och allt de där handsfack men hitta inget. Så valde att montera ner instrumentbrädan igen för va säker att jag inte hade glömt nåt. Men ingen. Så koppla samman allt igen.
Hittills med den efterforskning jag har gjort så tyder det på CEM som spöka.
Jag tog då ut denna och öppna upp och fann lite korrosion men inte överdrivet. Gjorde rent men ännu samma. Helt död. Helt död är kanske fel att säga men den hade efter jag rengjort den börjat klicka med 2-3 sek mellanrum. (Relä den stora på toppen av CEM) så klick, 3sek, klick, 3sek etc. När den då klickade så blinka positionsljusen och regnr ljusen bak. När den sen sluta göra det efter ett tag så lyste vanliga halvljus och bakljus. Så jag valde att rengöra igen eftersom det gav viss liv igen och efter rengjort kontakter och liknande mer efter klickandet så koppla jag ihop igen och då blinka varningsblinkers (kunde inte stänga av den). Koppla loss och ihop igen och då kunde jag stänga av varningsblinkers.
Jag vet inte om nån hänger med men hoppas ni gör, det är svårt att beskriva.
Hursom, jag glömde skriva ovan att utöver instrumentpanel och radio, så kunde jag inte blinka med helljus eller blinka höger eller vänster. Etc
Jag har testat följande:
-Att borsta av jordkablar vid trösklarna.
-Mätt ström och de kommer till radio och dylikt.
-Mätt ström om de kommer till CEM och det gör det.
(Intressanta dock är att ca hälften av säkringarna som är på CEM visa 12v och resten inget)
-Kollat relä om nån har gått eller inte
-Tvättat bort Korrosion från kortet på CEM.
-Tvättat kontakter som trycks in i CEM.
-Testat läsa av med OBD 2 men ingenting. Bara får ström och kan testa men ingen resultat överhuvud taget.
-Bytat till nya säkringar över hela CEM.
Jag kan ej komma på mer jag gjort just nu men säkert nån till.
Jag vet inte vad som kan va problemet. Många säger man får programmera om den genom byta CEM men är osäker om det just CEM eller inte. Troligen är det. Är de en komponent i CEM kortet som behövs byta tex nån relä eller nåt. Jag har läst det är 5st varav 3 inte går byta.
Hoppas nån här kan hjälpa mig vidare eller peka på nåt som kan hjälpa. Leda mig till annan forum eller liknande.
Vad som helst mottages.
Så i nuläget är status på bilen följande:
-Helt död instumentbräda
-Ratt med alla knappar på och runt om. Ingen rattlås som öppnas
-Varningsblinkers blinka så fort jag slår på tändningen och allt inkopplat.
-Ström går enligt multimeter till radio och dylikt
-Ca Hälften av Säkringarna på CEM får ström och ca hälften inte.
-Styrservo låter (men kopplat ur för minimera onödig skada)
-Klickar när man trycker in nyckeln men som sagt ingen rattlås som låses upp.
Hoppas nån hittar en väg framåt utan att behöva byta CEM (om det är den det är fel på) eller programmera om.
Mvh Robert
Jag upplevde doften av mögel från AC, så jag körde två grr med AC rengörning. Ingen av dem fick bort det riktigt så jag valde att kolla i min holy bible Haynes hur man kommer åt. Man va tvungen såklart att ta ur hela instrumentbrädan. Vilket jag gjorde följde boken på koppla av skruva av och omvänd ordning.
När jag väl hade kopplat ihop allt och fått ihop allt precis som innan så skulle jag bara sätta på negativpolen på batteriet. Men ALLT va dött. Instrumentpanel, radio, Klimatkontroll, Rattlås etc.
Det enda som tändes va lamporna vid fötterna och när jag satte i nyckeln så hörde man ett klick men inte att rattlåset låste upp, men att styrservo börja låta konstant.
Okej, so far so good?
Jag valde att kolla om jag hade glömt en kabel och gick igenom metodiskt men kom ej på nåt. Tog ner knäskydd och allt de där handsfack men hitta inget. Så valde att montera ner instrumentbrädan igen för va säker att jag inte hade glömt nåt. Men ingen. Så koppla samman allt igen.
Hittills med den efterforskning jag har gjort så tyder det på CEM som spöka.
Jag tog då ut denna och öppna upp och fann lite korrosion men inte överdrivet. Gjorde rent men ännu samma. Helt död. Helt död är kanske fel att säga men den hade efter jag rengjort den börjat klicka med 2-3 sek mellanrum. (Relä den stora på toppen av CEM) så klick, 3sek, klick, 3sek etc. När den då klickade så blinka positionsljusen och regnr ljusen bak. När den sen sluta göra det efter ett tag så lyste vanliga halvljus och bakljus. Så jag valde att rengöra igen eftersom det gav viss liv igen och efter rengjort kontakter och liknande mer efter klickandet så koppla jag ihop igen och då blinka varningsblinkers (kunde inte stänga av den). Koppla loss och ihop igen och då kunde jag stänga av varningsblinkers.
Jag vet inte om nån hänger med men hoppas ni gör, det är svårt att beskriva.
Hursom, jag glömde skriva ovan att utöver instrumentpanel och radio, så kunde jag inte blinka med helljus eller blinka höger eller vänster. Etc
Jag har testat följande:
-Att borsta av jordkablar vid trösklarna.
-Mätt ström och de kommer till radio och dylikt.
-Mätt ström om de kommer till CEM och det gör det.
(Intressanta dock är att ca hälften av säkringarna som är på CEM visa 12v och resten inget)
-Kollat relä om nån har gått eller inte
-Tvättat bort Korrosion från kortet på CEM.
-Tvättat kontakter som trycks in i CEM.
-Testat läsa av med OBD 2 men ingenting. Bara får ström och kan testa men ingen resultat överhuvud taget.
-Bytat till nya säkringar över hela CEM.
Jag kan ej komma på mer jag gjort just nu men säkert nån till.
Jag vet inte vad som kan va problemet. Många säger man får programmera om den genom byta CEM men är osäker om det just CEM eller inte. Troligen är det. Är de en komponent i CEM kortet som behövs byta tex nån relä eller nåt. Jag har läst det är 5st varav 3 inte går byta.
Hoppas nån här kan hjälpa mig vidare eller peka på nåt som kan hjälpa. Leda mig till annan forum eller liknande.
Vad som helst mottages.
Så i nuläget är status på bilen följande:
-Helt död instumentbräda
-Ratt med alla knappar på och runt om. Ingen rattlås som öppnas
-Varningsblinkers blinka så fort jag slår på tändningen och allt inkopplat.
-Ström går enligt multimeter till radio och dylikt
-Ca Hälften av Säkringarna på CEM får ström och ca hälften inte.
-Styrservo låter (men kopplat ur för minimera onödig skada)
-Klickar när man trycker in nyckeln men som sagt ingen rattlås som låses upp.
Hoppas nån hittar en väg framåt utan att behöva byta CEM (om det är den det är fel på) eller programmera om.
Mvh Robert