NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ROAG
#1543423
Hej!

Jag upplevde doften av mögel från AC, så jag körde två grr med AC rengörning. Ingen av dem fick bort det riktigt så jag valde att kolla i min holy bible Haynes hur man kommer åt. Man va tvungen såklart att ta ur hela instrumentbrädan. Vilket jag gjorde följde boken på koppla av skruva av och omvänd ordning.

När jag väl hade kopplat ihop allt och fått ihop allt precis som innan så skulle jag bara sätta på negativpolen på batteriet. Men ALLT va dött. Instrumentpanel, radio, Klimatkontroll, Rattlås etc.
Det enda som tändes va lamporna vid fötterna och när jag satte i nyckeln så hörde man ett klick men inte att rattlåset låste upp, men att styrservo börja låta konstant.

Okej, so far so good?

Jag valde att kolla om jag hade glömt en kabel och gick igenom metodiskt men kom ej på nåt. Tog ner knäskydd och allt de där handsfack men hitta inget. Så valde att montera ner instrumentbrädan igen för va säker att jag inte hade glömt nåt. Men ingen. Så koppla samman allt igen.

Hittills med den efterforskning jag har gjort så tyder det på CEM som spöka.
Jag tog då ut denna och öppna upp och fann lite korrosion men inte överdrivet. Gjorde rent men ännu samma. Helt död. Helt död är kanske fel att säga men den hade efter jag rengjort den börjat klicka med 2-3 sek mellanrum. (Relä den stora på toppen av CEM) så klick, 3sek, klick, 3sek etc. När den då klickade så blinka positionsljusen och regnr ljusen bak. När den sen sluta göra det efter ett tag så lyste vanliga halvljus och bakljus. Så jag valde att rengöra igen eftersom det gav viss liv igen och efter rengjort kontakter och liknande mer efter klickandet så koppla jag ihop igen och då blinka varningsblinkers (kunde inte stänga av den). Koppla loss och ihop igen och då kunde jag stänga av varningsblinkers.

Jag vet inte om nån hänger med men hoppas ni gör, det är svårt att beskriva.

Hursom, jag glömde skriva ovan att utöver instrumentpanel och radio, så kunde jag inte blinka med helljus eller blinka höger eller vänster. Etc

Jag har testat följande:
-Att borsta av jordkablar vid trösklarna.
-Mätt ström och de kommer till radio och dylikt.
-Mätt ström om de kommer till CEM och det gör det.
(Intressanta dock är att ca hälften av säkringarna som är på CEM visa 12v och resten inget)
-Kollat relä om nån har gått eller inte
-Tvättat bort Korrosion från kortet på CEM.
-Tvättat kontakter som trycks in i CEM.
-Testat läsa av med OBD 2 men ingenting. Bara får ström och kan testa men ingen resultat överhuvud taget.
-Bytat till nya säkringar över hela CEM.

Jag kan ej komma på mer jag gjort just nu men säkert nån till.

Jag vet inte vad som kan va problemet. Många säger man får programmera om den genom byta CEM men är osäker om det just CEM eller inte. Troligen är det. Är de en komponent i CEM kortet som behövs byta tex nån relä eller nåt. Jag har läst det är 5st varav 3 inte går byta.

Hoppas nån här kan hjälpa mig vidare eller peka på nåt som kan hjälpa. Leda mig till annan forum eller liknande.
Vad som helst mottages.

Så i nuläget är status på bilen följande:
-Helt död instumentbräda
-Ratt med alla knappar på och runt om. Ingen rattlås som öppnas
-Varningsblinkers blinka så fort jag slår på tändningen och allt inkopplat.
-Ström går enligt multimeter till radio och dylikt
-Ca Hälften av Säkringarna på CEM får ström och ca hälften inte.
-Styrservo låter (men kopplat ur för minimera onödig skada)
-Klickar när man trycker in nyckeln men som sagt ingen rattlås som låses upp.

Hoppas nån hittar en väg framåt utan att behöva byta CEM (om det är den det är fel på) eller programmera om.

Mvh Robert
av flub
#1543611
Hur går det?
Låter som en grundlig koll på alla kontaktdon du haft isär och kolla noggrant så alla hylsor och stift sitter precis som de ska. Ta bilder också så du har nåt att kika på om det ändå strular.
av ROAG
#1543704
Det har jag haft! Kollat igenom alla möjligheter. Jag har nu dock eventuellt hittat felet. Mycket enklare än vad man tror, -Batteriet-

Men det lustiga här är att den visa 12v och batteri som är närmare död bruka väl inte visa det?
När lösningen kom gjorde jag följande:

Jag hade köpt en CEM från skroten som jag sen placera i. Jag tror det var nyare modell med ca 2-3 år och koppla ihop allt. Då funka ljus, helljus, baklucka, tanklock och så. Men inte radio eller så. Så tänkte nä men om jag mäter alla säkringar för att se att det går ström till allt vilket jag gjorde mätte dem som hade ström med 12v och dem som inte hade. Ritade på en bild jag tog för sedan göra samma på min andra för att jämföra. Men utöver 12v mätningen gjorde jag även det läget när multimetern piper, så man kan checka att det faktiskt går ström igenom och tydligen så dem som inte hade 12v, dom pep alltså betydde det att det kunde gå ström igenom men att inget va aktiverat.

Men efter detta på skrotens CEM så bytta jag till originalet för testa samma sätt för att jämföra för att se om det är likadant. Men vilps så tändes allt som va dött. Och på brädan sa den att ”batterinivå låg” men då tyckte jag det va konstigt, batteriet är inte ens förbi ett kvartal sen jag köpte den och pga detta tänkte aldrig på den, plus att jag ladda den när jag upptäckte det va dött och mätaren visa fullt. Testa jag igen vid det tillfället och då va det ju ännu dött. Men åter till nu, så åkte jag iväg och köpte nytt batteri och nu funka allt bättre än någonsin och inga felkoder what so ever. Så det är ju löjligt skönt men riktigt konstigt. Jag har ju ingen batteritestare så kunde inte testa men ja de va lite udda. Så simpelt och jag med blod svett och tårar försökt hitta problemet i över 1 vecka och först nu fick man potentiellt svaret. Men känns som det är en kombo av annan CEM och nytt batteri.

Så nu funka den som den ska allafall
av flub
#1543713
Skönt att höra!
Men vad mätte du med då om den visade 12V?
En acmätare som mäter utan decimaler?

Måste varit ett riktigt dåligt batteri om den inte lyckas tända elektroniken.
av kvillebäck
#1543742
Vad mätaren visar när batteriet är obelastat är utan intresse om du skall ha batteriet som startbatteri. Mät när du kör med startmotorn om du inte har en mätare som kan belasta batteriet.
Det finns till och med celler som är så dåliga att de polvänder vid belastning. Svårt att se utan belastning.
av agustuscrown
#1548819
Hej alla!

Jag köpte nyligen en 2005 Volvo V50 med 137 000 mil från en granne. Jag är den tredje ägaren och fordonet har underhållits ganska regelbundet enligt min förståelse. Under de första veckorna var bilen bra - inga problem, ljud, ljus, etc...

Men jag tog nyligen med mig bilen tillbaka till skolan och ett par saker har hänt sedan dess. Först fick jag en varning om att den bakre stopplyktan var felaktig och behövde bytas ut. Jag kollade alla glödlampor och de var alla bra och meddelandet försvann efter en dag eller två. Sedan tändes kontrollampan för motorn. Jag tog den till Autozone där den diagnostiserades med ett P0172-fel - bank 1 för rik. Efter att ha gjort lite forskning verkar det som om vakuumläckor är en vanlig orsak till detta. Jag har inte kollat ​​det än men det kommer jag göra när jag kommer hem. För ett par dagar sedan satte jag mig i bilen och den röda lampan på instrumentbrädan blinkade snabbt vilket jag tyckte var konstigt. När jag startade bilen stod det att larmet hade utlösts och att jag skulle kolla bilen. Jag verkar inte hitta något som skulle ha orsakat det, och jag hörde inte heller larmet gå router login 192.168.l.l.link/ .

Allt annat med bilen har varit en dröm. Fjädringen är fantastisk, drivlinan är slät och raffinerad, interiören är i fin form.

Hur som helst, är det någon som har upplevt några av dessa problem också? Jag börjar oroa mig för att den här bilen kan ha varit mer besvär än vad den är värd.
Senast redigerad av 1 agustuscrown, redigerad totalt 0 gånger.
S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare […]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]