NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av paul1975
#1543318
Hej,

Bil: V50, 1,8f, 2009, manuell. 30 000 mil.

Bytte drivaxel igår på vänster sida och det gick hyfsat lätt. Jag gjorde mer eller mindre som denna video beskriver:


Var ute en sväng idag och körde 5-6 mil som gick bra: inga konstiga ljud eller nåt. Efter det kontrollerade jag undertill för att se om det läckte, och det gjorde det ju en aning. Bilen var torr innan. Jag kunde inte se några synliga skador på packningen när jag bytte igår. .

Är det vanligt att tätningen som sitter i lådan blir skadad när man byter axel? Någon som sett liknande? Vad var lösningen?

Mvh,
Paul
Senast redigerad av 1 paul1975, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av paul1975
#1543324
Det enda "skumma" som jag märkte igår, nu vid närmare eftertanke, var att det var ett svagt ljud av luftsug när jag lossade axeln från växellådan. Först kom lite luftsug, och sen började oljan sippra ut. Som om det var undertryck i växellådan. Är detta normalt?
Användarvisningsbild
av paul1975
#1543448
Jag tror jag hittade det: eftersom det var något skumt med trycket inuti lådan misstänkte jag om det finns någon sorts afluftningsventil till lådan. Först hittade jag ingen, men det sitter en ventil under batteriet, gömd under och bakom växeltornet. En liten plastplupp med en gummihatt. Gummihatten hade ruckats så den slöt tätt. Jag tog bort den och det pös luft igen direkt. Jag satte dit den ordentligt och ska se om det slutar läcka. (Det är rätt mycket oljefukt på ovansidan av växellådan sen innan).
av Erik Å
#1543506
Undrar om inte tätningen är sliten så den knappt trycker mot axeln. Med den gamla axeln (som var polerad på kontaktytan) fungerade det hyfsat men sen sätter du dit en ny axel som kanske har några hundradels millimeter mindre diameter pga toleranser och dessutom inte är polerad av slitage..

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]